Mishandeling door de ogen van een dader

Juanita 19 november 2019
Na "Toen was je weg" kreeg ik de kans om ook "3 oktober, ik zal je krijgen" te lezen. In dit boek kom je te weten hoe Sjaak en Janine elkaar leerden kennen en hoe de mishandelingen begonnen. Het verhaal wordt verteld door de ogen van de dader.

Zijn verhaal begint met hoe hij zijn oog laat vallen op Janine, een bloedmooi meisje, en haar het hof maakt. Wat begint als een normale relatie waarbij kleine foutjes nog met de mantel der liefde bedekt worden, verandert de droom van Janine al snel in een ware nachtmerrie. Na hun huwelijk komt de ware aard van Sjaak boven, een narcist pur sang die niks van geweld uit de weg gaat en zijn seksuele driften niet onder controle heeft. Janine ondergaat de ene verkrachting en mishandeling na de andere. Wanneer ze op een dag zwanger blijkt vecht ze niet alleen meer voor zichzelf maar ook voor hun zoontje Jack, die ook niet gevrijwaard is van mishandelingen door Sjaak. Als Janine samen met Jack kan vluchten is het hek helemaal van de dam. Sjaak wil hen koste wat het kost terug, desnoods gaat hij hiervoor over lijken.

Het boek wordt verteld vanuit het standpunt van Sjaak, de dader. Hieruit blijkt dat deze man totaal niet spoort. Ik heb het boek soms met open mond zitten lezen. Hij verheft zichzelf boven alles en iedereen, volgens hem spelen alle naasten onder één hoedje en wat hij met Janine en Jack doet is volgens hem alleen maar het gevolg van hun ongehoorzaamheid. De gruwelijke feiten die hij pleegt worden door Anya op zo'n manier beschreven dat het verhaal me soms bij de keel greep, de feiten komen echt binnen! Ze doet dit in een heel vlotte en makkelijk te lezen schrijfstijl dat ik desondanks de gruwel toch voortdurend wou verder lezen om te weten hoe het ging aflopen. En het einde, dat had ik totaal niet zien aankomen.

Het boek zou nog veel meer onder de aandacht moeten komen zodat mensen met een geestelijke stoornis vlugger geholpen worden en er aan zowel fysische als psychische mishandeling een einde kan komen, want het komt meer voor dan je denkt. Misschien als mensen meer met hun neus op de feiten gedrukt worden zullen ze hulpkreten van hun naasten vlugger opvangen en zonodig ingrijpen. Gelukkig kan Anya dit nog navertellen, anderen kunnen het misschien niet meer!
Als afsluiter wil ik Anya een dikke steunknuffel geven! Chapeau dat ze deze boeken geschreven heeft en mishandeling zo onder de aandacht brengt, want volgens mij was hier heel wat moed en doorzetting voor nodig om dit nogmaals te herbeleven om alles op papier te krijgen.

Meer recensies van Juanita