Duidelijk beeld van autisme

Juanita 25 augustus 2019
Anke van Puijenbroek werd geboren in 2001 en woont samen met haar ouders en zus in Arendonk. Dat ze enorm creatief is kun je zien aan de prachtige tekeningen in het boek en op haar Facebook pagina Inksessed. Op haar 8ste kreeg ze de diagnose autisme, maar ondervond dat ze niet altijd begrepen werd. Hierdoor schreef ze het boek "Spoor ik wel?"

De cover sprong bij mij onmiddellijk in het oog, een grijs-roze kleurcombinatie vind ik heel mooi en trekt zodoende nogal vlug mijn aandacht, maar ook de foto van een knap lachend meisje valt op.
Het verhaal zelf is mooi en duidelijk geschreven, maar toch ontbrak voor mij nog enige diepgang om dit een prachtboek te noemen. Het verhaal bleef nogal oppervlakkig waardoor ik niet het gevoel had dat ik Anke leerde kennen, maar wel een random persoon met autisme. Maar misschien was dit wel de bedoeling?
Desondanks schept het boek wel een duidelijk beeld van hoe het is om met autisme te leven en zou het moeten gelezen worden door iedereen die werkt, leeft of gewoon iemand kent die autisme heeft.

Ook nog chapeau aan Anke dat ze het aangedurfd heeft om zich zo kwetsbaar op te stellen en aan de buitenwereld duidelijk te maken dat autisme meer is dan de autistische trekjes waar velen het over hebben.
Het verhaal op zich zou ik 3* geven, maar omdat het veel moed vergt om dit neer te pennen en je zo open te stellen om anderen te helpen krijgt "Spoor ik wel" van mij 4 welverdiende sterren.

Meer recensies van Juanita