Negatieve spiraal

Juanita 12 juli 2019
Dit is mijn eerste boek van Hannah Bervoets en wat heeft ze het me moeilijk gemaakt om deze recensie te schrijven. Toen ik de korte inhoud las was ik superbenieuwd en enthousiast om het boek te lezen, het klonk echt als een verhaal dat ik door mijn grote interesse in de medische wereld zeer graag zou lezen. Ook de vele positieve commentaren zorgden dat ik met veel verwachtingen aan het boek begon. Maar eenmaal begonnen ebde mijn enthousiasme heel snel weg. In het boek maken we kennis met Clay, een man die door een ongelukkig toeval op kinderboerderij De Ezelshoeve Q-koorts krijgt en zo een chronisch zieke wordt. Zijn verhaal wordt verteld aan de hand van 2 verhaallijnen. De ene verhaallijn wordt verteld in een jij-perspectief. Hierdoor wordt een serieuze afstand gecreeerd naar de lezer toe en raakte ik niet betrokken.
In de 2de verhaallijn komen we in een parallelle wereld waar Clay begeleid wordt door Susan. In deze wereld wordt duidelijk gemaakt wat het inhoudt om chronisch ziek te zijn en tegen welke muren men soms opbokst. Ik ben er eigenlijk nog altijd niet goed uit waarom Hanna Bervoets de andere wereld op die manier beschreven heeft, en kan me voorstellen dat het voor sommigen, waaronder mezelf, heel moeilijk begrijpbaar is wat precies bedoeld wordt. Het is niet dat de schrijfstijl slecht was in het boek, wel de manier waarop de hele wereld beschreven wordt. Ook het verhaal van Clay kon me niet bekoren, hij raakt in een negatieve spiraal waar hij niet meer uitraakt, hierdoor werd ik soms neerslachtig van het boek en moest het even wegleggen.
Er zit niks positiefs in het hele verhaal van Clay en het boek zit naar mijn mening raar in mekaar waardoor ik het dan ook maar 2 sterren geef. Het enige positieve vond ik dat Bervoets met dit boek de kijk op chronische ziektes verruimt en we ons als gezonde persoon beter in de wereld van chronisch zieken kunnen inleven.

Meer recensies van Juanita