Een héle fijne verrassing

judithblogtsolo 09 september 2019
Als haar collega Marthe aan komt zetten met een prachtige trouwjurk, beginnen bij Krista de eerste alarmbellen te rinkelen. Waarom zou iemand deze jurk naar de kringloop brengen? Het lijkt wel of ie nog nooit is gedragen. Als blijkt dat er in de doos meer zit dan een jurk, maar ook trouwgeloften, een prachtige ring en zelfs bijpassende schoenen, twijfelt Krista geen moment. Ze besluit het allemaal te kopen voor slechts €25,-. Niet voor zichzelf, al zit de jurk haar gegoten, maar om op zoek te gaan naar de rechtmatige eigenaar. Dit moet immers een fout zijn, toch? En inderdaad, door haar zoektocht komt ze in aanraking met Roy. Hij is vol van verdriet en probeert na maanden van stilstand zijn leven weer op te pakken. Maar keer op keer wordt hij toch weer herinnerd aan het verleden. Er ontstaat een bijzondere klik tussen de twee, maar kan het wel meer worden? Hij is immers nog vol in de rouw en Krista heeft met haar eigen problemen te dealen. Dingen waarover ze niet eerlijk durft te zijn tegenover hem, omdat ze bang is dat het hem boos zal maken. Kunnen deze niet-ideale omstandigheden er toch voor zorgen dat de twee elkaar op romantisch gebied gaan vinden?

Mijn mening

Tamara Haagmans heeft zichzelf met ‘De mooiste dag van je leven’ echt overtroffen. Hoewel ik haar vorige boek ‘Sprong in het diepe’ al echt een heerlijk boek vond (met een enorme wending), zet ze zichzelf met dit boek op de kaart. Ik las dit liefdesverhaal zowel met een lach als met een traan. Een lach door de flirterige gesprekken die Krista heeft met Roy, de soms hilarische situaties, maar ook zeker door alle verwijzingen naar Temptation Island. Als je mij op social media volgt, dan weet je dat dit programma echt een guilty pleasure is. Maar blijkbaar geldt dat niet alleen voor mij: de vrouwelijke personages in dit boek zijn er gek op en met zoveel enthousiasme weet ik bijna zeker dat dit voor Tamara precies zo geldt. Je ziet hoe mensen over Tim denken en hoe ze wegzwijmelen bij Fabrizio. Deze toevoeging zorgt ervoor dat ik mijzelf nog makkelijker herken in de personages: ik had namelijk precies dezelfde reactie toen ik de afleveringen voor het eerst zag.

Maar die (figuurlijke) traan kwam dan weer door de heftige onderwerpen als rouwen, familiegeheimen die aan het licht komen, schuldgevoelens en sommige gebeurtenissen waar ik in verband met spoilers niet teveel over kan zeggen. Met op de achtergrond een prachtig maar emotioneel liefdesverhaal. Deze heftige thema’s maken dit boek realistisch en door de fijne schrijfstijl van Tamara komt het echt binnen. Ik durf wel te zeggen dat ik alle personages in mijn hart heb gesloten, van Krista, de beste vriendin van haar overleden moeder (en de eigenaresse van de kringloop) Silvia, Marthe, Roy en Steven. Stuk voor stuk personages om te koesteren, juist als ze verrassende dingen meemaken. Bij het lezen van de flaptekst dacht ik immers alleen dat het een verhaal zou zijn over de zoektocht naar de eigenaar van de jurk en dan een klein stukje over het gevolg daarvan. Maar de eigenaar wordt eigenlijk al in de eerste 50 pagina’s gevonden en daarna gaat het over zoveel meer. Onderwerpen die dit boek naar een nog hoger niveau tillen.

Als ik dan toch een klein puntje van kritiek moet geven, dan noem ik het gebruik van data. Opeens blikt Tamara in een paar scènes terug (wat ik in eerste instantie niet doorhad). Dit geeft ze aan door een datum te noemen. Niets mis mee, lijkt het zo. Maar wat het verwarrend maakt is dat je eigenlijk niet weet welke tijd het in het ‘nu’ is. Nu weet ik zelf dat het boek vrij recent is – en denkend aan het seizoen van Temptation Island, weet ik dat het verhaal zich moet afspelen in 2018. Maar weet de lezer dit over een paar jaar nog? Het had handig geweest als zowel de huidige als verleden tijd een datum hadden gekregen. Alleen ach, als dat het enige punt van kritiek is, denk ik niet dat het veel uitmaakt. ‘De mooiste dag van je leven’ heeft mij van begin tot einde ingepakt. Zowel door de prachtige cover, de mooie details op de schutbladen als het verhaal, dat ik binnen korte tijd alweer uit had. Ik kijk uit naar meer verhalen van Tamara.

Conclusie

‘De mooiste dag van je leven’ van Tamara Haagmans heeft mij echt verrast. Waar ik had verwacht dat het een verhaal zou worden over de zoektocht naar de eigenaar van de trouwjurk, kreeg ik zoveel meer. Ik kreeg een prachtig liefdesverhaal met thema’s als rouwen, familiegeheimen die aan het licht komen en schuldgevoelens. Dit gaf mij zowel een lach op mijn gezicht als een figuurlijke traan in mijn ogen. De humor kwam door de prachtige gesprekken die hoofdpersonage Krista heeft met Roy en de gênante maar hilarische situaties. Maar ook door de verwijzingen naar Temptation Island. Wie had immers kunnen denken dat het programma inspiratie geeft voor een mooi verhaal? Nou, ik niet maar Tamara zorgt hiermee wel dat haar boek opvalt en nog lang zal bijblijven. De traan kwam echter door de heftige onderwerpen, die op een realistische manier zijn verwerkt. En door de fijne schrijfstijl van Tamara – die er mede voor zorgde dat ik dit boek binnen een dag alweer kon dichtslaan – sluit je de personages allemaal in je hart. Dit smaakt naar meer, absoluut.

Meer recensies van judithblogtsolo