Na de dood van haar man Jake voelt Lucie zich eenzaam. Ze heeft haar vader en haar beste vriendin Emily nog wel in de buurt, maar toch moet ze het weer alleen doen. Als ze echter tijdens het opruimen van zijn spullen iets schokkends ontdekt, zet dat haar hele leven op zijn kop zet. Alles wat ze dacht te weten, is niets meer waard en eigenlijk weet ze niet meer waar ze het zoeken moet. Daarom besluit Lucie haar baan op te zeggen, haar huis te koop te zetten (al is haar vader het daar niet helemaal mee eens) en vertrekt ze zonder eerst contact op te nemen naar Frankrijk. Op zoek naar troost komt ze al snel op een plek die ze al kent: op de camping die inmiddels van haar oude liefde David is (en jaren geleden van zijn ouders). Maar David blijkt niet de warmte met zich mee te dragen waar Lucie zo op had gehoopt. Hij ziet haar liever vandaag dan morgen weer vertrekken en de reden daarvan is allemaal terug te leiden na jaren geleden. Waarom is hun contact namelijk ooit verwaterd en waarom durven de twee elkaar amper in de ogen te kijken? Als Lucie precies daar inklapt, kan ze niet anders dan blijven. Heeft ze nu ook genoeg tijd om echt met David te praten?

Mijn mening

‘Meer dan ooit’ van Marina Folkers is een heerlijk meeslepend boek dat zich afspeelt onder de Zuid-Franse zon. Je waant je als lezer even op de camping, waar Lucie zichzelf probeert terug te vinden als ze door een schokkende ontdekking thuis niet meer weet wie nu wel en wie nu niet meer te vertrouwen is. Maar kan dat ook met de hulp van David? Hij ziet haar immers liever vandaag dan morgen weer vertrekken, als ze plots voor zijn neus staat. En dat terwijl de twee jaren geleden niet te breken waren. Toch heeft een situatie de twee uit elkaar gedreven en als lezer kun je alleen maar gissen wat dat precies is geweest. Qua sfeer deed dit boek mij heel erg denken aan ‘Baguette met jam voor twee’ van Wendy Brokers. Beide boeken spelen zich namelijk af op een camping in Zuid-Frankrijk, de personages hebben voordat het verhaal begint al een behoorlijke rugzak meegedragen en de zomerse sfeer is bij beide boeken zeer aanwezig. Ik vond het dus ook zeker geen probleem, al helemaal niet omdat ‘Meer dan ooit’ net zo hartverwarmend is als ‘Baguette met jam voor twee’. En daar draait het om.

Voor mij bewees ‘Meer dan ooit’ heel erg dat liefde niet altijd perfect hoeft te zijn, maar dat als het goed voelt je er soms gewoon echt voor moet gaan. Zonder twijfel. Dat eerste blijkt wel uit de schokkende ontdekking die Lucie doet als ze de spullen van haar man opruimt, maar ook aan haar relatie met David die niet meer is zoals die ooit was. Toch denkt de schrijfster anders over deze boodschap, zoals je in het interview wel kunt lezen. ‘Ik denk dat echte liefde wel perfect is, maar dat de mensen niet perfect zijn. Je verleden, je opvoeding, trauma’s of andere gebeurtenissen kunnen liefde in de weg zitten.’ Wat jij er ook uithaalt, dit boek gaat over de liefde en hoewel dat thema soms voorspelbaar kan zijn, voelde dit boek echt niet zo aan. Natuurlijk weet je op een gegeven moment wel waar dit boek heen gaat, maar de gehele rit zit vol verrassingen. En door de makkelijke en toch beeldende schrijfstijl vloog ik er doorheen.

Maar, daar moet ik natuurlijk nog wel een paar kritische puntjes bijzetten. Ik merkte dat het tussen het midden en het einde een klein dipje zat. Er gebeurde naar mijn gevoel teveel van hetzelfde en het verhaal nam daardoor qua spanning iets af. Ik wil het verhaal allesbehalve saai noemen, maar ik merkte wel dat mijn aandacht in dat stuk gewoon wat verslapte. Ook viel het mij op dat er een aantal details niet goed worden uitgewerkt. Denk aan: Lucies vader die zou komen, maar niet kwam of het feit dat een mysterieus persoon slechts redelijk wordt uitgewerkt. Natuurlijk kunnen deze dingen nog ‘buiten het seizoenen’ gebeuren, maar – vooral bij dat eerste punt – hoeft het van mij dan ook niet genoemd te worden. Maar gelukkig kon ik deze ‘kritische’ punten snel opzij zetten en genoot ik alsnog van het mooie einde. Ik smolt helemaal weg en dat maakt dit boek zowel heerlijk zomers als ideaal voor de winter. De personages zullen je hart immers wel verwarmen.

Conclusie

‘Meer dan ooit’ van Marina Folkers is zowel een boek dat past bij de broeierige zomers als de strenge winters. Dit boek zal je namelijk hoe dan ook verwarmen – hoe warm of koud je het ook hebt. Of dit nu komt door de fijne personages die je stuk voor stuk in je hart sluit of door de hele sfeer van de Franse camping, maakt ook niet uit. Je raakt gewoon betrokken bij het leven van Lucie, dat plots overhoop ligt. Maar een warm welkom in Zuid-Frankrijk kan ze wel vergeten. Dit gegeven maakt dat je naast meeleeft ook gewoon nog in spanning zit wat er tussen haar en haar oude liefde David is gebeurd. Gelukkig hoef je niet lang te wachten op dat antwoord. Door de makkelijke en toch beeldende schrijfstijl van Marina vlieg je namelijk door dit boek heen. Wel had het midden tot het einde – voor mij – nog wat actie of een bepaalde verrassing kunnen gebruiken én had er nog iets meer gelet mogen worden op de details. Maar verder kun je alleen genieten, meeleven en wegsmelten op het einde. Ik had niets beters kunnen wensen.

Reacties op: Hartverwarmend voor zowel 's zomers als 's winters

Meer dan ooit - Marina Folkers
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 15,00 Bestel het e-book € 7,99