Een strenge directrice en 22 ondeugende wezen!

Jufelsie 03 februari 2023
In 2022 heeft Philip Hopman de Max Velthuis prijs gewonnen. Voor uitgeverij Lemniscaat een mooie gelegenheid om een van zijn leukste prentenboeken opnieuw uit te brengen. Opnieuw genieten wij van het prentenboek 22 wezen met tekst van Tjibbe Veldkamp.
Ergens in het land wonen 22 wezen in een weeshuis. Samen hebben ze veel plezier en speelden met alles wat ze tegenkwamen. Op een dag komt er een directrice. Zij verzamelt alle wezen en brengt ze naar bed. Zo gebeuren er tenminste geen ongelukken! Vanaf die dag komen de wezen niet meer van hun slaapzaal af of toch wel?
22 wezen is een ontzettend grappig verhaal. Tjibbe heeft een vlotte schrijfstijl. De wezen zijn lekker ondeugend en prikkelen onze kinderen om lekker te gaan spelen. Je kan met een bal of touw spelen, maar ook gewoon met niks. De uitspraak van de directrice pikken wij snel op: ‘Een olifant kan tegen een stootje, maar een kind is geen olifant.’ Verbaasd zien we dat ze alle kinderen in bed stopt. Zodra wij de dikke olifant in de slaapzaal ontdekken, weten wij wel wie daarachter zit. Met spanning en gniffelend wachten wij op het moment dat de directrice hier achter komt. De olifant neemt haar mee op avontuur en brengt zo een ‘boodschap’ over. Samen ontdekken ze fantastische plekken waar je kunt spelen en ervaart de directrice, dat ze best wel tegen een stootje kan.
Het verhaal is goed te gebruiken bij rekenactiviteiten. Hoeveel is 22? Samen met de kinderen kun je tellen en evenveel knoppen leggen. Op de slaapzaal staan bedden. Dit daagt uit om plaat bepalende begrippen te oefenen. En kijk eens op de trap. Samen met de kinderen zijn we hier bezig met rangtelwoorden. De blauwe auto staat op de zesde trede en het boek ligt op de eerste. Daarnaast kun je ze opdrachten geven zoals leg de beer op de tweede trede en een bal op de vijfde. Er zijn volop mogelijkheden.
De illustraties van Philip zijn een feest om naar te kijken. Vrolijke kinderen met kort of lang haar, met hoofddeksel of zonder, blank of getint. Zo verschillend, zo uniek en gedetailleerd. De olifant maakt indruk en tovert een lach op ieders gezicht. Hij glijdt van de trap af en rijdt op een fiets weg. Verbaasd kijken we hoe hij een handstand maakt op de schoorsteen. Hoe is het mogelijk?
Bij Philip Hopman kan dat. Hij ‘tovert’ met realiteit en illusie.
Hier zijn wij blij, dat dit prentenboek weer verkrijgbaar is. Met 22 wezen in huis/klas heb je dolle pret tijdens het voorlezen.

Meer recensies van Jufelsie