Kijk, dit hier op de voorkant van het boek is Annabelleke. Op de eerste bladzijde van het boek stelt ze zich voor in een zelf geschreven brief. Annabelleke is het aller stoutste kindje ter wereld. Als ontbijt eet ze kersensnoepjes. Dit is ook haar middageten en avondeten. Haar ouders hebben het moeilijk met haar. Ze heeft origineelste ideeën en kan te pas en te onpas daar mee voor de dag komen. Wanneer Annabelleke op haar rug ligt, is ze iets van plan en wanneer ze haar zin niet krijgt, gaat ze schreeuwen. De Schreeuw van Annabelleke… en die wil je niet graag horen!
In Annabelleke – Stouter dan ooit beleeft ze weer doldwaze avonturen. Ze zijn grappig en ondeugend. Niet voor te stellen maar in de ogen van kinderen verrassend en origineel.
Zo wil Annabelleke graag een struispaard, zeven zusjes en daarna een aap. Krijgt de oppas het zwaar met haar en Bibbertje, de hond van Mimi een nieuwe jas. Oom Max neemt haar mee naar Parijs , waar ze haar laarsjes in de rivier laat vallen. Met een varken gaat ze in een modderbad en met haar vader deelt een geheim. In de waterput zit een krokodil.
Annabelleke vindt het fijn om geheimen te hebben. Die tekent ze in haar Geheime Schriftje. Het Geheime Schriftje van Annabelleke staat vol verschillende manieren om je zin te hebben. Daarnaast verzamelt ze recepten voor zeepsnoepjes en nog veel meer dingen…. Maar die zijn geheim!
Speciaal voor alle lezers zit er achter in het boek een Geheim Schriftje. Heel leuk omdat Annabelleke je daar uitnodigt om zelf tekeningen te maken.
De illustraties zijn van Monique van den Hout. Paginagroot, krabbeltjes, details of een uitroep. Grappig, ondeugend en verrassend. De pagina waarop Annabelleke schreeuwt, verraste mij. Je kijkt haar mond in en op de volgende pagina’s zien we alleen het geluid dat er uitkomt. Origineel zijn ze. Op een dag beschrijft Annabelleke aan haar moeder welke fiets ze wil. We zien dan een kleurrijke, bijzondere fiets getekend. Ze gebruikt verschillende technieken. We zien stukjes van foto’s gecombineerd met tekeningen. Er is gekrast en met een kleine penseel geverfd. De illustraties zijn geweldig, net zo stout als Annabelleke.
Annabelleke – Stouter dan ooit een hilarisch boek om voor te lezen. Maar pas op…. blijven de kinderen hierna wel zo braaf?

Reacties op: Annabelleke - Stouter dan ooit

Annabelleke maakt het bont - Miriam Borgermans