Het dikke vaderlandse dierenboek

Jufelsie 04 juni 2020
Wow, wat een gaaf boek Het dikke vaderlandse dierenboek van Marianne Busser & Ron Schröder. Dit auteurs-duo heeft al heel wat boeken op hun naam staan. Wanneer ik door het boek blader, vallen de prachtige illustraties van ivan en ilia meteen op. Ze zijn vrolijk en er zijn warme kleuren gebruikt, waardoor het geheel een geweldige uitstraling krijgt. Kijk naar de otters, die heerlijk tegen elkaar aan staan of huppel mee met de konijnen over het veld. Uitdagend en grappig.
De verschillende dieren zijn in hun leefomgeving getekend. Volwassen dieren met hun jonkies zoals het wilde zwijn of dieren op zoek naar voedsel zoals de eikelmuis. Op een enkele afbeelding zie je een dier met zijn vijand of op de vlucht. Je leert de dieren zo al een beetje kennen.
Bij de tekeningen staan vrolijke versjes. Deze introduceren het dier en vertellen wat over hun karakter, iets over hun leefomgeving of over hun zoektocht naar eten. De dieren in dit boek leven allemaal in ons land. Ik kom een damhert tegen, de eekhoorn, de egel en het konijn. Ik maak kennis met de eikelmuis, de korenwolf en de wezel. De tekst is op rijm en dat ligt lekker in het gehoor bij het voorlezen. Hierna volgt een pagina met weetjes. Zo ontdek ik dat een bunzing stank afgeeft, wanneer hij zich bedreigd voelt en dat een eekhoorn ook last kan hebben van vlooien. Ik lees over bijnamen, burchten en hoe jonge dieren worden geboren. Interessante weetjes voor jonge kinderen, maar ook voor volwassenen. Het zijn kleine informatieve stukjes tekst op een witte achtergrond, die zijn verdeeld over een kleurig blad. Het ziet er uitnodigend uit.
Het dikke vaderlandse dierenboek is een prachtig boek om in de boekenkast te hebben … op school en/of thuis.

Meer recensies van Jufelsie