Over de berg

Jufelsie 21 oktober 2019
Het is drie dagen voor Kerstmis als Robin de sneeuwmuis vroeg op pad gaat. Hij wil Kerstmis met zijn opa vieren. Zijn opa woont aan de andere kant van de berg, in het Dal van de Drie Linden. Met een cadeau, wat eten in zijn rugzak en een slaapzak onder zijn arm vertrekt de kleine sneeuwmuis. Het wordt een bijzondere reis, niet zonder gevaren, maar Robin houdt vol. Komt hij op tijd bij opa om het Kerstfeest met hem te vieren?
Over de berg is een prachtig verhaal over een moedige muis, die een avontuur aangaat. Hij stapt dapper door. Tijdens zijn tocht zijn er spannende momenten. Een valk vliegt over hem heen en vindt Robin wel een lekker hapje en ook de kat en de vos willen hem opsmullen. Gelukkig weet Robin uit de klauwen van deze dieren te blijven.
De illustraties bij het verhaal zijn mooi en heel sfeervol. Ik ben al onder de indruk van de voorkant. Robin, zit rustig op een tak en kijkt naar de berg die hij over wil steken. Rond de berg schitteren sterren. Tijdens het voorlezen geniet je van de illustraties. Mooie tekeningen, in zachte winterse kleuren ingekleurd. Het avontuur van Robin gaat door een prachtig landschap.
Jonge kinderen ontdekken dat Robin doorzettingsvermogen heeft, hij geeft zijn reis niet snel op. Daarvoor heeft hij moed voor nodig. Op het eind van het verhaal zien we blijdschap. Opa en Robin vallen elkaar in de armen. Robin is zijn cadeau kwijtgeraakt…. Maar dan geeft opa de geweldige boodschap: er is geen beter cadeau in de hele wereld dan jij, Robin. Vrolijk kerstfeest!

Meer recensies van Jufelsie