Wat gebeurt er vandaag ergens op aarde?

Jufelsie 03 februari 2023
Samen met de kinderen ontdekken we de natuur in onze omgeving. We kijken naar de bomen, luisteren naar het gefluit van vogels en volgen het spoor van konijn. Ook aan de andere kant van onze aarde is de natuur aan het werk. Nu wij werken rond het thema ‘aarde’ sluit dit boek Vandaag, ergens op aarde, heel mooi aan.
De natuur verandert elke maand, elke dag. In het boek staan achtenveertig verhalen die ons meenemen naar een bijzondere plek op aarde. Daar vinden mooie verschillende natuurverschijnselen plaats. Zo bezoeken we in januari Antarctica. Op dat moment is het daar midzomer en zijn de kuikens van de pinguïns net geboren. In dezelfde maand volgen we in Peru de papegaaien. Zij genieten van een bijzonder ontbijt. Wanneer in maart in ons land de bloembollen uitkomen begint ook in Canada de winter af te lopen. Langzaam ontdooit daar alles, zelfs een kikker die zich verborgen hield bij een meer. Een paar maanden later, in augustus, kijken we naar wat de olifanten doen in Sri Lanka en hoe in China een pandavrouwtje zich voorbereid op een bijzondere gebeurtenis.
Vandaag, ergens op aarde is een prachtig boek vol informatie. Dit boek verrast de kinderen. Ze horen bijzondere weetjes en feitjes. Bekende plekken worden bezocht en nieuwe ontdekt. We nemen de wereldbol erbij en zoeken deze plaatsen op. Vervolgens bekijken we de kleurrijke illustraties. We volgen de vlinders die fladderen, zwemmen mee met de walvissen en bewonderen de lichtshow in het bos. De nieuwsgierigheid wordt geprikkeld en de kleine stukjes tekst lezen we voor. We krijgen een goede indruk wat er op een andere plek op aarde gebeurd. Het boeit de kinderen, ze nemen alles in zich op en bekijken wederom de illustratie. Samen zijn we op een bijzondere reis. Een reis over de wereld waar de natuur altijd in beweging is!

Meer recensies van Jufelsie