Zet je ook aan het denken

Juul 22 oktober 2019
Lara Reims heeft weer een boek afgeleverd waar je, eenmaal in begonnen, doorheen vliegt. Steeds weer word je nieuwsgierigheid geprikkeld en wil je toch nog een hoofdstuk lezen. En nog een. En nog een…Tot het boek uit is.

Toch knaagt er ook een negatief randje. De genetische manipulatie en het verbeteren van de mens, doet mij ergens denken aan Nazi-praktijken. Denk aan Joseph Mengele en zijn experimenten. Vreselijke dingen. Toch is het ook goed dat zulke dingen in boeken voorkomen, juist om herhaling te voorkomen. Een soort geschiedenisles verpakt in een spannend verhaal.

Sowieso bevat het verhaal ook thema’s waar jongeren mee worstelen: wie ben ik? Verliefdheden. Onzekerheden. Vriendschappen. Rouw. En dit alles verpakt in een toekomstige wereld, vermengd met een flinke dosis virtuele wereld.

Het Creodoom is de toekomst. Dingen die in de “normale” wereld nog niet mogelijk zijn, kunnen daar wel. Ik weet niet of ik het leuk zou vinden om in een wereld als het Creodoom te leven. Het lijkt er soms aan authenticiteit te ontbreken ( gemanipuleerde of hologram dieren, robots als personeel enz, ). Al zitten er ook mooie kanten aan. Zoals methoden tegen voedselverspilling, het afvalprobleem en genezing van ziektes.

Het Creodoom hoeft van mij geen waarheid te worden, maar bovengenoemde dingen zouden wel goed zijn.

Het is weer een heerlijk boek om te lezen, dat je ook aan het denken zet. Mijn oordeel: GOED

Meer recensies van Juul