Spanning maakt veel goed

Juul 29 oktober 2019
Wat een heftig boek! Maar ook wel wat onrealistisch.

Dat je als ouder alles doet om je kind levend en wel terug te krijgen lijkt mij vanzelfsprekend. Maar dat er nergens ingegrepen wordt, dat er niemand naar de politie gaat. Dat lijkt mij niet realistisch. Want elke ketting is zo sterk als de zwakste schakel, en die zwakke schakel is er altijd, zonder uitzondering.

Dat gezegd hebbende: het is wel een spannend verhaal en een verhaal dat je niet zomaar loslaat of naast je neerlegt. Of je wil of niet, het onderwerp raakt je.

Moeder Rachel is een sterke vrouw die vecht als een leeuwin voor haar dochter en die daarbij niet schroomt om over lijken te gaan, waar nodig.

Het principe achter de ketting is even simpel als ingenieus. En speelt goed in op de gevoelens van mensen. Het gevoel van angst. En het beschermen van wat belangrijk is. Maar het is ook behoorlijk ziek.

Stukje bij beetje geeft de schrijver informatie over de mensen achter de ketting. Totdat het geen verrassing meer is dat ze op een bepaalde plek ook aanwezig zijn. Maar dan volgt ook direct de ontknoping, die niet zonder slag of stoot verloopt en die nagelbijtend spannend is.

De geloofwaardigheid is dus wat dubieus, maar de spanning maakt heel veel goed. Daarom is mijn oordeel: GOED

Meer recensies van Juul