Big brother is watching you

Juul 15 september 2019
Het is mijn eerste dystopische roman. Het genre heeft mij nooit zo getrokken. Had ik daar gelijk in?

Nee, zeer zeker niet. Nadat ik de achterflap had gelezen was ik nog niet heel enthousiast. Maar na het eerste hoofdstuk was ik al verkocht.

Het boek gaat over de grote vragen in het leven. Over familie, over rouw en doorgaan ondanks alles.

Het verhaal wordt zowel in het heden als in het verleden verteld. Het is duidelijk waar je bent omdat de hoofdstukken in het verleden dit aan het begin vermelden.

Het boek speelt zich af binnen 24 uur, afgezien aan het eind als het een sprong maakt in de toekomst. In die dag gebeurt er een hoop, Simon komt terecht in een achtbaan van emoties en twijfel. Twijfel of hij het zal opgeven, of dat hij blijft vechten, zoals hij aan zijn stervende vrouw heeft beloofd.

Ik zou niet weten wat ik zelf in deze situatie zou doen. Het voelt fout om door te gaan . Maar wat dan? De dood kiezen is niet makkelijk.

Het boek gaat over “big brother is watching you”. En hoe ver kun je gaan tot het fout loopt.Hoeveel macht mag en kan je de overheid geven? En wat is democratie?

Je gaat nadenken over de huidige samenleving.Over wat je allemaal deelt en vooral ook met wie. En hoeveel weet je nou echt over dat delen, hoeveel wordt er opgeslagen, zonder dat we er ook maar iets van weten. Het gaat over de macht van hen die we gekozen hebben. En dat wij, het gepeupel, geen kans hebben op controle over ons eigen leven.

Het boek eindigt met een grote plottwist. Eentje die me verraste, maar die aan de andere kant ook zo logisch was dat het me eigenlijk verbaasde dat ik het niet zelf had bedacht. Ik hou er van! Mijn oordeel: GOED

Meer recensies van Juul