Verontrustend

Juul 15 november 2019
Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat dit het eerste boek is dat ik van Charles den Tex lees. De hype rond Bellicher is helemaal langs mij heen gegaan. Voordeel hiervan is dat ik helemaal blanco aan het boek kon beginnen, ik had geen verwachtingen waar aan voldaan moest worden.

Ik vond het een verontrustend boek. Met elementen waarvan ik toch diep in mijn hart hoop dat het geen werkelijkheid gaat worden. Ik weet dat de technologie vooruit gaat, maar ik hoop dat er toch ook grenzen aan zijn. En dat mensen die op tijd in het oog houden. Voor mij is dat ook de kern van het verhaal. Verder willen met de technologische mogelijkheden, maar ook tot de conclusie durven komen dat je te ver bent gegaan. Met alle gevolgen van dien.

Er lopen verschillende draadjes door het verhaal die allemaal bij hetzelfde uitkomen. De verloren vrouw. Mensen die haar kwaad willen doen, maar ook mensen die haar willen beschermen. En de confrontaties die dat oplevert.

Leuk bijpersonage vind ik Deef, die viel mij echt op. Omdat hij eigenlijk niet in die wereld lijkt te passen.

Er vallen genoeg doden. En niet alleen aan de “foute” kant. Dat maakt het verhaal zeker geloofwaardiger.

Ik ben geen voorstander van wapens, noem mij zelfs maar een pacifist, maar de gebruikte wapens in het boek zijn functioneel en zeker geen overdaad. Er wordt ook gebruik gemaakt van het ouderwetse handwerk. Mooie afwisseling.

Het boek heeft mij verrast en verontrust. Ik zal zeker nog eens een boek van deze schrijver oppakken. Mijn oordeel: GOED

Meer recensies van Juul