Spannend debuut met een verrassend plot en een open einde

KarenSteyaert 08 mei 2021
Zestien jaar na het overlijden van haar vader, keert Hanna Duncker terug naar haar geboortedorp. Ze gaat als rechercheur werken aan een nieuwe zaak. Haar partner in crime is Eric. De samenwerking loopt in het begin wat star, maar wordt beter met de tijd.
De nieuwe zaak draait rond de moord op Joël, zoon van haar jeugdvriendin Rebecca. De vriendschapsband met Rebecca werd 16 jaar geleden verbroken door de verhuis van Hanna. Hanne verliet het dorp nadat haar vader verdacht werd van moord en kwam te overlijden. Vrij plots en zonder uitleg liet Hanna toen alles achter.
Joël werd vermoord teruggevonden op een parking en Hanna is vastbesloten om de moordenaar van de zoon van haar jeugdvriendin te vinden.
Dat niet iedereen blij is met de terugkeer van Hanna, verklaren de anonieme (dreig)smsjes en telefoons. Hanna vraagt het dossier van het onderzoek naar haar vader op, en begint zich vragen te stellen rond de waarheid van dit onderzoek. Was haar vader wel de moordenaar?
Hanna wil dit verder uitzoeken.
Er zijn verschillende verdachten voor de moord op Joël in de picture, waardoor er spanning ontstaat. Net wanneer je als lezer denkt dat je de verdachte kent, gebeurt er iets, waardoor de focus naar een andere verdachte gaat.
De korte hoofdstukken en de afwisseling tussen het heden en de flashbacks, zorgt ervoor dat je als lezer beslist om “nog een hoofdstukje” verder te lezen, en voor je het weet, draai je de laatste pagina van dit boek om. De eenvoudige schrijfstijl zorgt er mede voor dat dit boek gemakkelijk leest. Het boek telt verschillende verhaallijnen. De verhaallijn van Joël eindigt met een verrassend plot. De andere verhaallijnen kennen een open einde, waardoor er stof genoeg is voor een volgend boek. De Nachtegaal is het begin van een serie rond de “eilandmoorden”. Dit boek loste mijn verwachtingen in en bezorgde mij spannende leesuurtjes. Met plezier zal ik het tweede deel in deze serie lezen.

Meer recensies van KarenSteyaert