De patiënt

KarenSteyaert 03 februari 2023
Vincent, verpleger van beroep, heeft een duister verleden en is op dit moment werkloos.
Zijn rijke vriend Eric, zoekt iemand die de zorg van zijn zieke moeder Peggy op zich kan nemen.
Vincent neemt de job aan, en gaat inwonen in het mooie penthouse waar Peggy verblijft.
Peggy heeft ALS, en zit in een rolwagen met hoge technische snufjes. Een computer vertaalt haar gedachten en zo kan ze spreken met de buitenwereld.
Via de stemcomputer ontvangt Vincent rare mysterieuze boodschappen over zijn verleden. Het lijkt er op dat Peggy heel goed weet wat hij heeft uitgestoken. Wanneer er ook mysterieuze briefjes en pakketjes opduiken, wordt het mysterie alleen maar groter.

Petra Spark neemt de lezer mee in een groot mysterie en zoektocht naar de ware dader van alle briefjes en pakketjes.
In het begin van het boek is er weinig spanning aanwezig. Maar eens je 1/3 en zeker 2/3 boek voorbij bent, bouwt de spanning mooi op en wou ik alleen maar verder lezen om te weten hoe dit verhaal zou eindigen. De personages worden heel realistisch neergezet en uitgewerkt.
De auteur gebruikt eenvoudige, maar beeldende taal, en deelt het boek op in korte hoofdstukken, wat het lezen alleen maar vlotter laat verlopen.
In het boek wordt er verwezen naar de kunstenaar, Zdzislaw Beksinski. Tijdens het lezen heb ik de kunstenaar gegoogeld. Zijn werken zijn voor mij heel “eng”, en door dit te combineren met het verhaal, zorgde Petra Sparkt er voor dat de spanning groter werd. Deze toevoeging is een mooie meerwaarde aan het boek.
De patiënt is het 2e boek dat ik lees van Petra Spark, en ik heb er evenveel van genoten, als het 1e boek (Astarte). In de toekomst zal ik dan ook met veel plezier een boek van Petra Spark lezen.

Meer recensies van KarenSteyaert