Verhaal over sterke vrouwen in een moeilijke, gevaarlijke tijd

KarenSteyaert 30 juni 2022
We gaan terug naar 1790 en maken kennis met “Josephine”. Ze leeft gescheiden van haar man en heeft 2 kinderen. Voor hun veiligheid slaat ze op de vlucht naar Parijs, maar al gauw is duidelijk dat het daar voor haar ook niet veilig is, daar de Franse Revolutie is begonnen.
Ze wordt ervan verdacht tegen de revolutie te zijn en ze wordt opgepakt en vliegt in de gevangenis waar allemaal koningsgezinden zitten. Zij hebben maar uitweg en wachten te guillotine af.
Gelukkig wordt Josephine na lange tijd vrijgelaten en op een dag kruisen de wegen van Joséphine en Bonaparte….

Het boek vertelt vooral het doen en laten van Joséphine. Pas op ¾ boek leren we Napoleon een beetje kennen. Het verhaal leest heel vlot door de eenvoudige schrijfstijl, maar met een beeldend woordgebruik. Als lezer waan je je in Parijs.
De verhaallijnen verlopen chronologisch en tijdstippen en plaatsen worden goed benoemd.
Ikzelf heb door het lezen van dit boek, ook veel bijgeleerd over die tijd en de gebeurtenissen.
Het is een heel mooi verhaal, met jammergenoeg ook triestige, maar realistische momenten in.
Thrillers en feelgoedboeken stonden op mijn “graag te lezen lijst”, maar na dit boek, ga ik historische romans aan het lijstje toevoegen.

Meer recensies van KarenSteyaert