Ilse Ruijters (24 juni 1979) studeerde communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, met als specialisatie media entertainment. Voor haar debuut De onderkant van sneeuw werd ze bekroond met de Hebban Thriller Debuutprijs 2015.Haar tweede boek, Later als ik dood ben, won de Hebban Thriller Award 2017 en belandde op de shortlist van De Gouden Strop 2017.In april 2019 verscheen haar eerste non-fictieboek: Vruchtbaar, voor stellen bij wie zwanger worden niet meteen lukt. Meisje van me is haar derde thriller. Ilse woont samen met haar man en dochtertje in Almere.

De indringende blik van de ooievaar, de zwarte achtergrond en de ondertitel beloven een spannende thriller.

Meisje van me gaat over het verhaal van Tom en zijn vrouw Amber. Tom is eigenaar van een Mindset Academy, een coachingsbedrijf. Amber heeft geen baarmoeder en vragen Kirsten om hun draagmoeder te zijn. Ze beleven met zijn drieën de bevalling in het ziekenhuis en zijn dolblij wanneer hun dochtertje Emma wordt geboren. De volgende dag willen Tom en Amber hun meisje ophalen in het ziekenhuis. Tot hun grote ontzetting blijken Kirsten en Emma te zijn verdwenen. Waar zijn ze? Waarom zijn ze verdwenen? Heeft het iets te maken met het verleden van Tom en Amber?

De schrijfstijl van Ilse Ruijters is vlot en daardoor leest het verhaal snel. Haar woordgebruik is van deze tijd en rauwer dan in haar vorige boeken.
Het verhaal is verdeeld in delen. Boven ieder deel staat een quote van de Mindset Academy. De coaches van deze Academy leert hun studenten om het verleden achter zich te laten en zich te focussen op een positieve toekomst.
In Meisje van me komen veel personages aan bod die vanuit hun eigen visie het verhaal vertellen. Doordat er zoveel personages voorkomen, worden ze niet allemaal heel erg uitgediept en blijven er een aantal wat vaag. Van verschillende kanten sluipen de geheimen naar voren.
In het begin van het verhaal is de spanning nog niet prominent aanwezig, dit verandert naar het einde van het verhaal. Dan is de spanning te snijden en is het onmogelijk om het boek nog aan de kant te leggen.
Er komt nogal wat seks in voor, wat niet echt nodig is voor het verhaal. Tom is bijvoorbeeld vrij denigrerend naar vrouwen toe. Hij kent ze een cijfer toe, ook in de mate of ze ‘te doen zijn’ of niet.
De plot is langzaam opgebouwd en eindigt in een prachtig, verrassend einde.
Ilse Ruijters tipt verschillende onderwerpen aan in Meisje van me. Allereerst natuurlijk het draagmoederschap, mensenhandel, macht, onderdrukking, vertrouwen en chantage.
Meisje van me is een psychologische thriller met een heftig onderwerp en verrassende plotwendingen op het einde.

Reacties op: Heftig onderwerp

Meisje van me - Ilse Ruijters