Soms zo realistisch en pijnlijk gruwelijk beschreven dat ik het bijna kon voelen

Karin de Jong 30 november 2019
Wat een bijzonder boek.....normaal zit ik met spanning te lezen totdat ik weet wie de moord(en) gepleegd heeft en kan ik een boek nauwelijks wegleggen als het ook zo goed geschreven is als dit boek. Maar dit boek is anders, in ‘Perfecte resten’ lopen drie verhaallijnen naast elkaar. Die van inspecteur Luc Callanach, het onderzoek van inspecteur Ava Turner en het verhaal van de moordenaar, Reginald King. Luc Callanach verlaat Interpol na een vervelende situatie en belandt zo bij de politie in Schotland. Op zijn eerste werkdag wordt hij gelijk geconfronteerd met een haast perfecte moord. Het is aan Luc Callanach en zijn team om deze moordenaar op te sporen voordat er nog meer slachtoffers vallen. Tegelijkertijd onderzoekt zijn collega, inspecteur Ava Turner, een zaak van achtergelaten pasgeboren baby’s in een park in Edinburgh. Je begint te lezen en je kan niet stoppen maar toch moest ik soms het boek wegleggen omdat de hoofdstukken welke geschreven zijn uit het oogpunt van de moordenaar zo realistisch en pijnlijk gruwelijk beschreven worden dat ik het bijna kon voelen. Ondanks dat er drie verhaallijnen zijn wordt deze thriller vanuit twee perspectieven geschreven. De ene keer vanuit King, de moordenaar en de andere keer vanuit inspecteur Callanach. En ook al was de dader al vanaf het begin bekend (voor de lezer) toch bleef het boek van begin tot eind spannend. Ook de personages zijn door Helen op een realistische manier neergezet: de knappe, wat terughoudende Luc en de dappere, rechtdoorzee inspecteur Ava. Het zorgt ervoor dat je uitkijkt naar deel twee in deze serie. De ontwikkeling van de relatie (werk relatie tot noch toe) is een interessante extra, je gunt beide iets moois buiten het werk. Perfecte resten is het eerste deel in de Callanagh serie. In het Engels komt deel 6 er al aan. Hopelijk volgen de Nederlandse vertalingen snel. Ik ben zeer benieuwd naar de andere boeken in deze serie.