De jacht, de prooi en de Rasulka

Karin Marcellina 17 september 2019
Als na de 2e Wereldoorlog de processen in Neurenberg tegen de oorlogsmisdadigers hebben plaatsgevonden en de veroordelingen zijn vastgesteld en uitgevoerd, willen de meeste mensen verder met de heropbouw van hun land, met hun leven. Niet achteruit kijken maar vooruitkijken. Dat er oorlogsmisdadigers zijn die de dans ontspringen, daar wil men niet over nadenken. Afgezien van een groepje mensen die met vasthoudendheid, beperkte middelen en zonder steun van overheden wel verder gaan met het opsporen van oorlogsmisdadigers om ze te laten berechten zodat ze voor hun misdaden kunnen boeten. Tot deze selecte groep van mensen hoort de voormalige oorlogscorrespondent Ian Graham en voormalig tolk van het Amerikaanse leger Tony Rodomovsky. Gezamenlijk jagen ze op oorlogsmisdadigers door West Europa. Ians grootste frustratie is dat het onderzoek naar een vrouw met de bijnaam “die Jägerin” (de jageres) op een doodlopend spoor zit. Deze vrouw, maitresse van een hooggeplaatste SS officier, was ten tijde van de oorlog woonachtig te Poznan (Polen), aan het Rusalka meer. Van haar is alleen een beschrijving bekend nl. dat het een knappe, slanke, jonge vrouw met zwart haar en blauwe ogen is. Ze is een fervent jageres die jacht partijtjes organiseerde voor hooggeplaatste Nazi’s op gevangenen. Ze is verantwoordelijk voor de dood van 6 jonge kinderen en een jonge Britse soldaat. Maar zonder naam kunnen ze haar niet traceren.
De enige ooggetuige die “die Jägerin” kan beschrijven is Nina Markova afkomstig uit Siberië en opgegroeid aan het Baikal meer. Door haar harde jeugd aan het Baikal meer, heeft ze leren overleven in barre omstandigheden. Nadat ze haar eerste vliegtuig heeft gezien, is ze zo enthousiast dat ze een opleiding als piloot in Irkoetsk gaat volgen. Na het uitbreken van de 2e Wereldoorlog meldt ze zich aan bij het 588e nachtbommenwerpersregiment Taman, een eenheid van de luchtmacht van de Sovjet-Unie die volledig uit vrouwen bestond, van de piloten tot en met de technici. De vrouwen van dit regiment worden door de Duitsers Nachtheksen genoemd omdat ze de motor van hun vliegtuig afzetten als ze aan het dalen zijn, vlak voordat ze de bommen loslaten. Dit geluid klonk volgens de Duitsers als het geluid van een bezemsteel vandaar de naam Nachtheksen. Nina leeft voor de jacht op de Duitse bezetter. Haar leven als piloot komt abrupt tot een einde als ze voor Stalin’s terreur moet vluchten waardoor ze in Polen terechtkomt.
Net na de oorlog in Boston leert de jonge Jordan McBride de nieuwe vrouw in haar vaders leven kennen. Jordan’s droom is om professioneel fotografe te worden.
Door een toeval komen Ian en Tony achter de mogelijke verblijfplaats van “die Jägerin”, nadat ze uit Altaussee is vertrokken in september 1945. Om haar te kunnen identificeren wordt Nina gevraagd zich bij hen aan te sluiten. Nina en Ian kennen elkaar uit Polen. De jacht op “die Jägerin” kan beginnen: de jager wordt prooi en de prooi wordt jager.
De hoofdstukken van deze historische roman zijn opgedeeld onder de 3 hoofdpersonen, Ian, Jordan en Nina. De hoofdstukken die betrekking hebben op Ian beginnen vanaf 1950, met flashbacks over zijn oorlogsjaren en zijn jeugd. Jordan’s verhaal begint in 1946 als de nieuwe vrouw van haar vader in haar leven verschijnt. Het verhaal van Nina begint vanaf haar jeugd aan het Baikal meer. Alle drie de verhaallijnen komen samen in september 1950 als de jacht beëindigd wordt. De bindende factor op de achtergrond is “die Jägerin”.

Er worden verschillende thema’s in het boek uitgewerkt:
De jacht: deze wordt niet alleen beschreven als de jacht op oorlogsmisdadigers voor het verkrijgen van gerechtigheid, maar ook als jacht als middel om te overleven, het jagen op de vijand om deze te verdrijven, het jagen op nieuws door verslaggevers, het jagen op liefde en het najagen van dromen.
De meren: Aan de oevers van Altaussee, Lake Selkie en het Baikal maken we kennis met “die Jägerin”, Nina en Jordan. Gaandeweg in het verhaal wordt duidelijk wat de verbinding is tussen deze drie vrouwen en wat de gevolgen zijn van deze verbinding voor de verdere levens van deze vrouwen. Volgens folklore verhalen huist er in ieder meer onder de waterspiegel een waterheks (Rasulka)die mensen het water in lokt.
De oppervlakkigheid van de mens: Hoe wij als mens genegen zijn alleen naar de buitenkant te kijken en ons niet afvragen of hetgeen wij zien ook overeenkomt met de werkelijkheid. Net als de rimpelloze weerspiegeling van het wateroppervlakte van een meer. Wij zien alleen het wateroppervlakte zonder ons af te vragen wat of wie zich onder de wateroppervlakte bevindt. Zie de uiterlijke tegenstelling tussen Nina en “die Jägerin” en het verschil in houding tussen Nina en “die Jägerin”, waar Nina als bot, ongemanierd en eigenzinnig overkomt terwijl de welgemanierde, charmante “ Jägerin” als oprecht geïnteresseerd en hulpvaardig overkomt.
Een psychologische roman die leest als een historische roman met goed uitwerkte hoofdpersonen die tijdens het lezen vertedering, respect of afschuw opwekken.
In de Engelse versie van dit boek staat een interview met Kate Quin, waarin ze uitlegt hoe dit verhaal tot stand is gekomen en verdere achtergrondinformatie. Verder is er voor leesclubs een vragenlijst toegevoegd.

Meer recensies van Karin Marcellina