Geheimen in een digitale wereld

Karin Marcellina 25 oktober 2019
Een bewusteloze vrouw wordt in een steegje gevonden door een toevallig passerende man. Hij neemt haar mee naar zijn woning en verzorgt haar. Als ze de volgende ochtend bijkomt, blijkt dat ze haar geheugen kwijt is. Ze heeft geen enkele vorm van identificatie bij zich, geen geld en geen pasjes en geen telefoon. Ze heeft geen idee waar ze vandaan komt en hoe ze in het steegje beland is. Het enige wat ze weet is haar naam: Djenna.
Samen met de man die haar gevonden heeft, Luc, probeert ze de puzzelstukjes te vinden om zo haar identiteit te reconstrueren. Ze merkt dat er iets in haar hoofd zit, wat het moeilijk maakt om zich iets te herinneren. Zelf zegt ze: “Ik heb iets, iets wat me kapot maakt. In mijn kop, alsof er iets tikt”.
Luc leeft met een geheim, wat hij eerst niet met Djenna wilt delen. Hoe langer Djenna bij hem blijft, hoe groter de kans is dat dit geheim ontrafelt wordt.
Wie is deze vrouw, die in moeilijke situaties enorm gefocust kan zijn en die razendsnel een tegenstander kan uitschakelen? Als Djenna eindelijk een spoor heeft gevonden naar haar verleden, blijkt dat zij gezocht wordt door een organisatie. Wat wil deze organisatie van haar, waarom achtervolgen zij haar? Via Frankrijk, Zwitersland en China zien we hoe Djenna er achter komt wat haar verleden is en waarom de organisatie die haar zoekt zo graag met haar in contact komt.
Het boek heeft korte hoofdstukken met titels die betrekking hebben op de inhoud van het hoofdstuk. In de hoofdstukken maken we kennis met diverse verhaallijnen die belangrijk zijn voor de ontknoping van het verhaal. Het mooie is dat deze verhaallijnen precies voldoende worden uitgewerkt, niet te kort en niet te lang.
De titel Verloren Vrouw kan betrekking hebben op het feit dat Djenna haar geheugen kwijt is maar kan ook betrekking hebben hetgeen haar is aangedaan waardoor ze zichzelf kwijt is.
Het thema van het boek is manipulatie van de mens zodat deze denkend dat hij vrije keus heeft, precies doet wat een ander hem wil laten doen ( beïnvloeding via reclame, onbewuste beïnvloeding via onschuldig lijkende berichten op Social Medial om je stemgedrag te bepalen, en nepnieuws om door verontwaardiging een bepaalde menigte op gang te krijgen). Het gevolg van manipulatie is onderling wantrouwen.
Je kan Verloren Vrouw als een actiethriller lezen maar ook als een actiethriller met een onderliggende boodschap over onze hedendaagse maatschappij.

Meer recensies van Karin Marcellina