Wist me op alle fronten zó te raken! Dikke aanrader.

Karin Meinen 05 augustus 2019
Jong, single en zwanger. Je kan vooraf gewoon niet weten hoeveel inhoud dit boek heeft, wat een fantastische verrassing!

De stijl is verfrissend, puur en het maakt het lezen tot een leesfeest. Bonefaas sleept je het echte leven in, het is alsof je het met een naaste van je meebeleeft. Het leven van Julia wordt van alle kanten briljant uitgelicht en uitgediept. Studie, werk, familie, vriendinnen, uitgaan en natuurlijk haar zwangerschap. Voor velen zullen hier herkenbare dingen en raakvlakken liggen en je volgt het met grote gretigheid op de voet.

Een dikke plus, en dat is een understatement, is de grote tik humor in een gebeuren wat eigenlijk toch wel heel kut is, zoals Julia het zelf ook zou zeggen. De manier van denken en doen van Julia laten je letterlijk regelmatig keihard lachen maar ze weet je op andere vlakken ook juist te raken. Waar reacties van Arthur, van familie en vriendinnen je blij en kwaad kunnen maken, geeft Julia zelf je die ultieme positieve boost. Dat gaat met vallen en opstaan, want ook Julia breekt wel eens en dan breek je mee. Maar hoe er dan weer opgeklauterd wordt, dan denk je alleen maar: wat ben je toch een prachtig mens! Dat dacht ik ook zeker in Hoofdstuk 7, Julia is in functie en neemt een pracht van een beslissing met betrekking tot haar werk in de zorg. Onvergetelijk mooi en BAM, recht je hart binnen.

De zwangerschap verloopt natuurlijk als een rode draad door dit verhaal en het is ook in deze context spannend hoe dit gaat aflopen. Gottegot waar ik richting einde weer loop te gieren ook, stroom je later helemaal vol warmte over. En dan het epiloog. Kippenvel en ik schrik van mezelf als ik die traan voel lopen. Ik jank bij films, niet bij boeken. Kim Bonefaas laat me met een onmundig mooi gevoel achter en het is dubbel ook. Want ja, dit is klaar. Maar een vervolg zou ook gewoon zó mogelijk zijn en als ik dan zou mogen kiezen? Daar hoop ik op! Cheers Julia, je bent mijn held.

Conclusie:

Wanneer een boek je op alle fronten weet te raken dan is er maar één weg.

Vijf sterren op alle fronten voor Julia Jonkers.

Karin Meinen - Samenlezenisleuker

Meer recensies van Karin Meinen