Een debuut om U tegen te zeggen!

Karin BooksWithBooks 05 november 2019
Karel, Dirk en Bruno Mertens zijn broers. Karel is de oudste, Bruno de jongste en Dirk hangt er ergens tussenin. Al vlug in het verhaal wordt duidelijk hoe de rangorde in het gezin bepaald wordt. Vrouwen doen het vrouwenwerk, mannen doen het mannenwerk. De oudste zoon zit voorin, de anderen achterin de auto.

'Wild vlees vertelt het verhaal van de drie broers die samen opgroeien op de boerderij van hun ouders, Marcel en Anna. Ze kennen elkaar door en door en hebben maar één blik nodig om te weten wat de ander denkt of hoe die zal reageren. Zo blijft het hun verdere leven. Karel is toppoliticus, Bruno succesvol ondernemer en Dirk een eenvoudige boekhouder.

Marcel is inmiddels overleden en Dirk is terug op de boerderij gaan wonen om de zorg voor Anna op zich te nemen. Helaas moet Anna – wegens haar dementie – opgenomen worden in een zorginstelling. Dirk zorgt voor de financiële zaken en gaat elke dag bij haar op bezoek. Zijn broers komen sporadisch en meestal samen.

“Dirk is de buitenstaander. De ‘derden’ in het contract. Het is altijd zo geweest”

De broers zien elkaar niet veel, maar door omstandigheden vertoeven ze enkele dagen in elkaars gezelschap op de boerderij. Het lijkt als vanouds. Weer samen met hun drie.

“De ene is op de loop voor een affaire met een stagiaire, een andere wordt opgejaagd door de fiscus en de derde is al jarenlang op de loop voor zichzelf”

Morren kent de vaardigheid om een lezer aan een boek gekluisterd te houden. Hij combineert moeiteloos het lugubere met het emotionele en je merkt dat hij met weinig woorden de juiste voeling geeft aan een personage. Hierin bespeur je dat Morren naast auteur ook acteur en schrijver van verschillende films en televisiereeksen is. Zijn schrijfstijl is uiterst expressief, beeldend en no-nonsens. De strijd en de rangorde tussen de broers weet hij feilloos vast te leggen en over te brengen naar zijn publiek.

“De domeinen zijn netjes verdeeld. Karel heeft het openbare leven en de politiek, Bruno het geld en de duistere kant van het zakenleven en Dirk de knulligheid van een vergooid leven”

Morren is erin geslaagd een thrillerdebuut neer te zetten om U tegen te zeggen. Alles wat je voor ogen krijgt zijn puzzelstukjes die elders op zijn plaats vallen. De auteur huppelt op een been van heden naar verleden en neemt de lezer moeiteloos met zich mee, mee het leven in van Karel, Dirk en Bruno. Het verhaal wordt gestaag opgebouwd én verder uitgebouwd. Vanaf hoofdstuk één heeft dit verhaal iets donkers. Er zit iets goed fout in het leven van de broers waar je geen vat op krijgt. Morren weet deze donkere, mysterieuze kant van het verhaal vast te houden en naar de plot toe – als je eindelijk denkt dat je het weet – zet hij je toch nog op het verkeerde been. Het verhaal heeft verschillende lagen – in heden en verleden – die langzaam worden afgepeld en die je stukje bij beetje naar de slotsom brengen. Die onderhuidse meeslepende spanning blijft aanwezig, waardoor je wel verder moet lezen. Stoppen is geen optie. Zelfs de korte inhoud op de achterflap stemt – na het lezen van 'Wild vlees' – tot nadenken. Spitsvondig!

Ik had bij dit boek geen verwachtingen. De cover is niet echt sprekend en de quotes waren mijns inziens – zoals vaak – overroepen. Ik moet mijn mening daarover herzien, want het klopt wel degelijk. Het verhaal is meeslepend, spannend, donker en wie inderdaad hiervan de filmrechten koopt heeft goud in handen.

Knap wat Morren hier heeft neergezet. De soepele, fijne en vlotte schrijfstijl zorgen ervoor dat je door het verhaal raast. De personages zijn van vlees en bloed, de verhaallijn is impressief en zit sterk in elkaar. De karakters zijn boeiend en het einde is verrassend, zoals een goede thriller moet zijn. Vijf sterren voor 'Wild vlees'.

Meer recensies van Karin BooksWithBooks