Aardig slot, maar niet overtuigend genoeg

Karin Walta 02 oktober 2019
These Didived Shores is het tweede deel van de Stream Raiders duologie. Het eerste deel, These Rebel Waves, was erg leuk en had een heerlijke combinatie van humor, romantiek en actie. Dit tweede deel gaat direct verder waar These Rebel Waves was geëindigd. Lu en Ben zijn gevangen door Elazar en Vex is bij de rebellen.

Ook in These Divided Shores werkt Raasch weer met wisselende perspectieven. We volgen Lu, Vex en Benjamin. Lu is veranderd door alle gebeurtenissen en heeft nog veel te verwerken over haar jeugd. Haar vader heeft haar gebruikt als spion en dit heeft zeker zijn sporen achtergelaten. Ze worstelt met schuldgevoelens en weet niet welke weg vooruit het beste voor haar is. Gelukkig kan ze er wel met Vex over praten en gaat ze er niet compleet onderdoor.

‘Being part of someone’s family doesn’t come and go based on behavior. Hell, if it were, Nay, Edda and I never would’ve lasted. No matter what you do or have done or might think you’re responsible for, we’re in this together now. Forever.’

Dit deel is een stuk duisterder in toon dan het eerste boek. Er is een natuurlijk een groot verraad te verwerken en er is veel verdriet. Vex heeft gelukkig nog wel wat van zijn heerlijke humor maar helaas mist dit deel de grappige interactie tussen Vex en Lu.

“Think Kari’s got a job for someone to stand around making sarcastic, unhelpful comments?’
He thought Edda’d berate him for that sarcastic, unhelpful comment, but she said, ‘Laughter is useful.’”

Net zoals in het eerste deel zitten er nu ook een aantal plottwists in. Toch zijn deze niet zo goed opgebouwd. Ik heb minder meegeleefd met de personen waar de twists omdraait. Ik vond het vele gedraai om informatie zoals de afkomst van Teo of de loyaliteit van Jakes soms zelfs een beetje irritant worden.

These Divided Shores heeft weer interessante thema’s zoals diversiteit, magie en liefde. Toch weet het niet zo’n spetterende indruk achter te laten als het eerste deel. Leuk maar niet verrassend en spannend genoeg om echt te overtuigen.

Meer recensies van Karin Walta