Sterk begin van een nieuwe fantasy reeks

Na een tip via de Hebban.nl Boekentip voor een nieuwe fantasyreeks kwam De kleuren van magie van V.E. Schwab in beeld. De cover is al intrigerend doordat de persoon die erop staat de rode kleur meebrengt en in beweging lijkt te zijn. Er staat wel veel tekst op de cover, dat had wat minder gekund.
Schwab opent De kleuren van magie met een hoofdstuk waarin ze direct de werelden introduceert die een rol spelen. De verschillende London’s die een rol spelen weet ze in het eerste boek goed tot leven te brengen waardoor je de omgeving voor je ziet. Door verschillende ijkpunten te benoemen en hier eigenschappen aan te geven weet je als lezer ook al vrij snel, na het reizen van Kell, in welk London hij zich bevindt.
Hoofdpersonage Kell blijkt al vrij snel jonger te zijn dan je in eerste instantie denkt als het plot begint. De onbesuisde jongeman die het niet kan laten om bij momenten even de grenzen van het toelaatbare met voeten te treden. Enerzijds zien we zijn serieuze kant en denkt hij goed na over wat hij doet en hoe hij zaken aanpakt, anderzijds zien we ook zijn jonge behulpzame en zorgzame kant wel voorbij komen. Zijn tegenspeler Lila is de jonge, vingervlugge vrouw die zich middels zakkenrollen in leven houd. Ze is een taaie meid die flink van zich af weet te bijten maar het hart wel op de goede plaats lijkt te hebben. De combinatie van deze twee zorgt bij momenten voor vuurwerk maar ook voor een sterk verbond op momenten dat dit nodig is.
Het plot zit goed in elkaar, al lijkt het in basis wat cliche als het gaat om het grijpen van de macht. Toch weet Schwab dit boeiend te brengen en wordt het verhaal nergens saai. Ook weet ze voldoende onverwachte wendingen in te bouwen om het spannend te houden. Qua spanningsboog zit het boek sowieso goed in elkaar en is deze continu aanwezig. De fantasy elementen zijn geloofwaardig, juist doordat niet altijd alles vlekkeloos verloopt, en maken dit een boek tot een ijzersterk begin van nieuwe reeks.

Meer recensies van Karina Hoekerswever - Hanegraaf