Intrigerend kijkje achter de schermen bij een keiharde wereld

De cover van Volg me toont een foto die past bij wat influencers op sociale media posten wanneer zij bezig zijn met hun werk. De flapinformatie vertelt al best veel over wat je kan verwachten, hier had best gekozen kunnen worden voor een iets summierdere tekst. In het boek wisselt Spijker af door de alleswetende verteller steeds over een ander personage een stuk te laten vertellen. Tussendoor vlecht ze af en toe een DM, direct message, in van enkele regels. Van deze laatste word al vrij snel duidelijk bij wie ze vandaan komen, wat helaas niet echt spanningsverhogend werkt en dat is wel jammer. Voor een thriller duurt het sowieso wel vrij lang voor de spanning begint, het eerste gedeelte van het boek zet Spijker vooral de wereld van de influencers neer. Dit weet ze op geloofwaardige wijze te doen en getuigt van goede research, al zou je graag willen dat de wereld achter de schermen niet zo schrijnend is als het geschetste plaatje. Een wereld met zo’n mooie buitenkant maar waarvan de binnenkant toch wel echt te wensen overlaat. Personage Claire Kant weet Spijker goed en geloofwaardig neer te zetten. Haar emoties komen echt over, zeker als haar kwetsbare kant in beeld komt. Hierdoor ga je ook de keuzes begrijpen die Claire maakt ook al zijn deze soms best bijzonder te noemen en lijken ze zeer onlogisch. Thomas roept met regelmaat enige weerstand en irritatie op met zijn maniertjes, zijn gigantische ego en de wijze waarop hij zijn bedrijf. Hij is een soort van de “bad guy” maar toch ook weer niet. Documentairemaakster Joelle Lammerstee is de derde hoofdpersoon binnen Volg me en pas in de loop van het verhaal word meer duidelijk over haar persoonlijkheid. Spijker neemt de lezer echt mee om haar te leren kennen en te gaan begrijpen waarom ze steeds verdergaande keuzes maakt en afdwaalt van haar eigen ideaal. Met vaart vertelt de auteur een geloofwaardig verhaal over de wereld van influencers en welke offers een ieder brengt om de mooie buitenkant in stand te houden. De laatste 50 pagina’s weet ze de spanningsboog toe te laten nemen tot de climax en af te sluiten met een goede epiloog. Volg me geeft een intrigerende kijk in de wereld achter de schermen van de sociale media, een wereld waarin niets is wat het lijkt.

Meer recensies van Karina Hoekerswever - Hanegraaf