Een fiets tocht door delen van Spanjje

Kate 04 november 2019
Uitgelezen heb ik dit boek begin november, maar ik was er in oktober aan begonnen. Alleen had ik het, slap an het lachen na weer een komisch hoofdstuk, ergens neergelegd en prompt vergeten waar. Vond het weer, de eerste zaterdag van november en gelijk uitgelezen. Dat ik er lang over heb gedaan, heeft dus niets te maken met schrijfstijl, onderwerp, en zo! Absoluut niet!

Plan je een fietstocht door Spanje: dit boek eerst lezen!
Het is zeer onderhoudend en bevat tussen de regels door een hoop goede tips.

Polly bedenkt ver weg van Spanje, dat ze een paar jaar eerder zo genoten heeft van een lang verblijf in dat land. Dus besluit ze, na de zoveelste gestreste baaldag, een beetje ondoordacht baan op te zeggen en te gaan fietsen door Spanje.

Niet rond en door en over het hele land en niet altijd alle kilometers vretend op de fiets en al helemaal niet kamperend. Nee, ze heeft twee routes uitgezet. Die zien er op een platte kaart in een ver land natuurlijk prima te doen uit. Eenvoudig, niet al te uitputtend, zou allemaal te doen moeten zijn ...

Net als ik en anderen: bekend met de binnenlanden van Spanje? Uh-uh: ze vraagt om moeilijkheden, maar ja, Britten zijn excentriek. Ze heeft het uiteindelijk overleefd en kon het navertellen. Ze heeft zelfs meer fietstochten gemaakt elders in de wereld en ook daar over geschreven.

Polly beschrijft haar ervaringen in korte, column-achtige hoofdstukken. In mijn exemplaar zat ook een oppervlakkig kaartje, zodat de routes te volgen waren. Het gaat ook niet allemaal over fietsen, maar ook over de geschiedenis van plaatsen waar Polly terecht komt, mensen die ze ontmoet, de regio, openbaar vervoer, de natuur, leuke varkens, eten en heerlijk eten en héél veel alcohol om pijn en afzien weg te spoelen.

Omdat Polly ongeveer één hoofdstuk per etappe schrijft, kan je dit boek dat ook niet echt dik is, makkelijk even terzijde leggen. (Wel onthouden waar je het neerlegt, he!) Houd er rekening mee, dat sommige ervaringen zo op je lachspieren kunnen werken, dat je het uitschatert in een overvolle trein (niet aanbevolen). Achter in het boek, of in ieder geval in mijn exemplaar, staan ook boeken over Spanje, die Polly gelezen heeft en soms citeert.

Inspireert haar ervaring met fietsen in Spanje jou? Bereid je dan alsjeblieft beter voor, op ontberingen en routes!

Meer recensies van Kate