De onbaatzuchtige Louise

Katrien Baert 12 november 2019
Anne-Laure is op zoek naar een goedkope woning nadat ze haar vriend verlaat die haar bedroog met haar beste vriendin. Ze gaat in op de advertentie die Louise in had gezet. Ze voelt haar zeer welkom en Louise doet er alles aan om het haar naar de zin te maken. Toch ondervindt Anne-Laure dat er hier en daar iets niet klopt. Anne-Laure vindt een manuscript en dat brengt haar nogal in verwarring.
Anne-Laure, de auteur die zichzelf als personage meeneemt in het boek, lijkt ook op de Anne-Laure die we kennen van haar grappige weergaven van feiten van eigen bodem. Ze is ook de auteur van Justine en Maurice waarin absurdisme niet ontbrak. In dit boek is de fantasie iets minder absurd, maar toch is het verhaal zeer uitzonderlijk met een grote fantasie die het wat lachwekkend maakt. Hoe Louise alles gedaan krijgt, grenst aan het onwaarschijnlijke die haar heel wat kopzorgen bezorgt.
Het boek is heel goed geschreven, het zit zeer vernuft in elkaar en alles klopt. De personages zijn voldoende uitgediept en het boek leest als een trein. Voor wie van die gekronkelde hersenen bezit, is dit boek de bijbel van dit soort literatuur. Anne-Laure is er nog maar eens in geslaagd om een komisch verhaal neer te pennen waarvan het ongeloofwaardige wordt neergeschreven als geloofwaardig.
Dit is niet zozeer het genre literatuur die ik gewoonlijk lees en het behoort ook niet tot mijn favoriete schrijfstijl . Voor lezers die open staan voor dit soort absurdisme zit het verhaal goed in elkaar met een toch wel onvoorziene plot.
Dit is haar derde boek en ik wil graag geloven dat ze nog niet is uitgeschreven.

Meer recensies van Katrien Baert