Andries, een leerkracht Nederlands, is reeds enige tijd lid van Groen. Zijn lidmaatschap heeft hij in jaren niet meer betaald. Voor de gemeenteverkiezingen werd hij aangesproken om als lijstduwer op de lijst te staan. Aanvankelijk stond hij niet te springen, maar eens hij hoorde dat een zekere Hanne als lijsttrekker op de lijst stond, schoot hij in actie. Na de verkiezingen bleek dat hij het meeste aantal stemmen had gekregen. De Blaarbeekse inwoners rekenen op hem.
Zijn politieke carrière stelt op zich weinig voor, hetgeen hij wil bereiken lijkt onbereikbaar te zijn. Zijn moeite om de Holle Weg aan te pakken, werd gewoon van tafel geveegd. Een zekere Verbeeck kwam overal in voor. Wat had hij met de politiek te maken?
Andries blijkt geen meerwaarde te zijn voor de politiek. Voor mij kwam hij meer over als de deurmat van Groen. Hij blijkt weinig macht te hebben waardoor ze over hem heen walsen.
Groen komt er niet zo goed uit integendeel er wordt zelfs gespot met Groen en ze zijn van ondermaats belang in Blaarbeek.
Het verhaal heeft me niet echt geraakt. Het leest wel vlot en is in goede dialoog geschreven, zijn schrijfstijl kan ik best appreciëren, maar ik vond niet genoeg diepgang. Als debuut is het zeker geen slecht boek en ik ben ervan overtuigd dat Dominique Biebau in zijn volgende boek(en) zal groeien. Groen heeft nog heel veel werk aan de winkel om van enige betekenis te zijn. Ik ben benieuwd naar zijn volgende werken die ik zeker zal lezen. Het krijgt van mij toch 3 sterren.

Reacties op: De Holle Weg

Trage wegen - Dominique Biebau