Wie wind zaait, zal storm oogsten

Katy 22 maart 2021 Hebban Recensent

Nina start op haar veertigste verjaardag een affaire met een drieëntwintigjarige oude schoolvriend van haar zoon. Wanneer ze tot de conclusie komt dat ze de relatie wil beëindigen, komt ze in de problemen. Søren is immers niet van plan zich zomaar aan de kant te laten zetten en begint haar gezinsleven te saboteren.

Minnaar is de vierde thriller van Ilse Ruijters. Eerder schreef ze De onderkant van sneeuw, waarvoor ze de Hebban Thriller Debuutprijs 2015 kreeg. Ook voor Later als ik dood ben en Meisje van me kreeg ze veel lof. Daarnaast schreef ze nog het non-fictieboek Vruchtbaar voor iedereen met een kinderwens die niet meteen in vervulling gaat.

In dit boek begint het allemaal met de sleur die in het huwelijk van hoofdpersonage Nina is geslopen en de heerlijke seks die ze heeft met haar jonge minnaar. Er zitten barsten in de relatie tussen Nina en haar echtgenoot, een man met veel politieke ambitie. Uit elkaar gaan is echter geen optie. Het verhaal drijft op de thema’s liefde, bedrog, lust en obsessie. Verschillende personages hebben iets te verbergen en hoe verder het verhaal vordert, hoe meer de geheimen invloed gaan uitoefenen op hun leven. Nina is uiteraard de spil en het gevaar stevent recht op haar af.

De schrijfstijl van Ruijters is toegankelijk en de stijgende spanning binnen de plot wordt goed opgebouwd. De spelletjes van Søren en het verlangen van Nina om haar overspel verborgen te houden, vormen een explosieve mix. De opbouw in verschillende delen, waarvan de naam steeds toeneemt in kracht, doet vermoeden dat er een stevig einde aan zit te komen: 'zucht', 'bries', 'wind', 'tornado'. Tot het uiteindelijk weer stil wordt – de vraag is wel wat en vooral wie er precies nog overeind zal blijven staan ten midden van alle brokstukken.

De auteur heeft er bovendien voor gekozen om nog een element uit Nina’s verleden in het verhaal te integreren in de vorm van haar overleden broer. Dit is intrigerend, maar verstoort tegelijkertijd wel de flow van de verhaallijn. Daarnaast zijn er ook nog de dagboekfragmenten van een onduidelijke herkomst. Samen met een aantal flashbacks dragen die bij aan een erg volle, maar toch genietbare plot.

Minnaar is een goed verhaal met een ietwat overweldigend einde. De climax is niet geheel onvoorspelbaar, maar wordt wel degelijk gebracht. Nina’s naïviteit, ontdekkingen en onmacht leiden tot een gevaarlijk eindspel. Net zoals in haar vorige thrillers brengt Ilse Ruijters een onderhoudend geheel. De geloofwaardigheid staat door de hoeveelheid elementen die ze inbrengt af en toe een beetje op de helling, dat weet ze echter ruimschoots te compenseren met haar verteltalent en de scherpe dialogen. Ze brengt een eigen variatie op een bekend thema en doet dat op een bijzonder meeslepende manier.

Meer recensies van Katy