Morgenrood

Je hoeft niet bang te zijn, mompelde ik. Wij horen bij elkaar. Ik werd helemaal overweldigd door de waarheid van mijn eigen woorden. Dit moment was zo perfect, zo volmaakt, dat er simpelweg niet aan getwijfeld kon worden. Hij sloeg zijn armen om me heen en drukte me tegen zich aan, als zomer en winter. Ik had het gevoel dat elk zenuwuiteinde in mijn lichaam onder stroom stond. Voor altijd, beaamde hij"
Bella Swan heeft een roerig jaar vol verleidingen, verlies en strijd achter de rug en staat nu voor het ultieme keerpunt. Ze wordt verscheurd door haar intense passie voor Edward enerzijds en haar grote vriendschap met Jacob anderzijds. Kiest ze voor de duistere maar verleidelijke wereld van de onsterfelijken, of besluit ze toch een volledig menselijk en dus sterfelijk leven te leiden? Bella is de schakel geworden in het eeuwigdurende conflict tussen de weerwolven en de vampiers. Haar keuze bepaalt het lot van beide stammen.

Ik vind de cover enorm goed passen bij Morgenrood. Het schaakbord komt tot zijn recht en ik moet direct denken aan de hoofdstukken waarin de Volturi komt. Schaakmat komt hier zeker naar voren.

Ik had in dit deel totaal geen moeite met de schrijfstijl. Misschien doordat ik de stijl gewoon aan het worden was. Ik vond het leuk dat er hoofdstukken door Jacobs ogen naar voren kwamen. Dit was aangenaam en ik had geen moeite om door andere ogen te kijken. Wat normaal wel is.

In dit deel had ik meer aandacht voor Leah omdat zij meer naar voren kwam. Ik ben mee in Leah haar verhaal al vanaf Jacob over haar vertelde. Maar ik begreep haar pas volledig toen zij het woord nam in het boek. Toen vertelde ze aan Jacob waarom ze juist zo doet. Anders kreeg je als lezer enkel zaken te horen via Jacob of de roedel over Leah. En meestal kwam het erop neer dat Leah ambetant was ondanks het haar goed recht was.

Rennesmee is een schatje! Ondanks ik de weg voor ze geboren was afschuwelijk heb gevonden, is het toch goed gekomen mits enkele obstakels. De reactie van Bella kan ik volkomen verstaan over Jacob zijn gedrag. Gelukkig is dit met tijd veranderd omdat beiden inzien dat het niet puur fysiek is. De band die er is, is onbeschrijfelijk. Nu valt alles op zijn plaats.

Toen Bella veranderde was het te verwachten dat zij alles plots beter kon. Soms was het misschien overdreven maar de essentie klopte wel. Bella wilde iedereen beschermen toen ze mens was en nu als vampier ook. Het is mooi dat er karaktertrekken van haar mens zijn gebleven zijn. Jammer is wel dat haar moeder totaal buiten beeld gebleven is in dit deel. Wat ik prachtig vond is dat Bella eindelijk haar plaats gevonden heeft waar ze zich goed voelt. Hoe ze het omschrijft vind ik top.

Charlie is sterker dan ik gedacht heb. Ondanks hij niets mag weten over het bovennatuurlijke komt hij toch zaken te weten. Wel op een aangepaste manier, maar toch. Dat hij niet bang is, is zot. Misschien komt het omdat hij iets vermoede. Geen idee. Wel mooi dat hij ondanks alles zijn dochter en kleinkind wil blijven zien zonder de echte waarheid te willen weten. Dit is heel sterk van hem! Sue en de anderen zullen hem helpen in dit hele gebeuren. Hij staat er niet alleen voor.

Ik was zo boos op Alice toen ze weg ging, ik begrijp haar beweegredenen maar toch. Ik heb haar enorm gemist. Gelukkig is ze naast Bella ook een held in dit verhaal. Ze heeft het zwaar gehad in het laatste deel. Ze begon aan haar eigen kunnen te twijfelen doordat ze bepaalde zaken troebel ziet of zelf niet bij het bijzijn van sommige. Gelukkig heeft ze doorgezet en valt alles op zijn plaats.

Dit deel is voor mij een topper. Deze is in mijn ogen 5 sterren waard! Het is jammer dat het het einde is. Er komen banden te ontstaan die prachtig zijn. Er gaat een nieuwe wereld open als het ware. Een echte aanrader!

Meer recensies van Kayleighsbooksadventure