Van Robert Harris had ik nog niets gelezen en ik was van plan om aan zijn Cicero trilogie te gaan beginnen, of misschien toch eerst Pompeii, en toen verscheen De tweede slaap. Door alle loftuitingen, ook in mijn soms erg kritische dagblad, werd ik verleid om de klassieke oudheid even te laten wachten en me te begeven in de post-apocalyptische middeleeuwen.
De openingshoofdstukken zijn inderdaad bijzonder intrigerend en verrassend, en die ervaring blijft nog even nagalmen tot halverwege ongeveer, maar toen hield het voor mij eigenlijk wel op. Het enige wat mij nog aan het lezen hield, was de vraag naar de afloop. Maar ook het slotakkoord stelde (mij althans!) bijzonder teleur.
Harris snijdt een zeer interessante en actuele thematiek aan, maar zijn uitwerking vind ik ronduit oppervlakkig. De personages zijn nog platter dan plat en de snelheid in de karakterontwikkeling van de hoofdpersoon is duizelingwekkend. Een keukenmeidenroman, flitste even door mij heen. Kerk en geestelijkheid krijgen er ook weer eens flink van langs, tjonge wat origineel. De vergelijking met het distopische Gilead door diverse recensenten vind ik een belediging voor Atwood. In haar indrukwekkende dienstmaagdenroman is alles veel beter uitgewerkt, ook de rol van wat je de kerk zou kunnen noemen.
Nee, mijn eerste kennismaking met Robert Harris viel erg tegen en voordat ik me aan zijn andere romans waag, ga ik eerst even langs in Gilead waar nog wat testamenten geopend moeten worden.

Reacties op: Tegenvallende kennismaking

De tweede slaap - Robert Harris
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 20,99 Bestel het e-book € 12,99