Mooi en realistisch

Kelly 12 oktober 2019
In de regen is warm lees je de verhalen van vier personages. Je leest vanuit het perspectief van Elias, een jongen van tien jaar die op een woongroep woont. Hij heeft een verslaafde moeder die dus niet voor hem kan zorgen. Elias verteld hoe hij de wereld ziet als een grote jongen die al ''half tien'' is. Zijn lievelings mens, zoals Elias haar noemt, is Chloe. Chloe is een meisje van 16 dat al veel heeft meegemaakt en sinds een jaar tegen iedereen zwijgt. Behalve tegen Ana, zij woont vlak bij de groep van Chloe en als zij Ana tegen komt voelt ze zich welkom. Ook om te praten. Maar ook Ana heeft haar geheimen, die al jaren diep begraven liggen maar die Chloe weer in haar losmaakt.
Dan lees je ook nog over Geert, begeleider van Chloe en Elias. Hij loopt vast in zijn privé leven en je ziet hoe dat zijn uitwerking heeft in zijn werk op de groep.
Ik vind dit een erg bijzonder boek. Het is geen luchtig boek, dit zie je ook terug in de schrijfstijl. Die is een tikkeltje literair. Dit is een boek waar je even voor moet gaan zitten, maar waar wel veel bijzondere lessen in verwerkt zijn. Denk aan thema's zoals moeder-kind liefde, loyaliteit naar ouder(figuren), in balans zijn met jezelf, er durven zijn en van jezelf kunnen vergeven. De wereld en het leven bestaan namelijk niet alleen uit rozengeur en maneschijn, vooral niet voor de personages uit dit boek.
Als je houdt van een rauw, realistisch verhaal dan is dit boek echt een aanrader. Ik voelde veel herkenning, omdat ik ooit in mijn leven een Chloe was en nu een Geert ben. Kinderen zoals Elias en Chloe zijn er helaas te veel, en als hulpverlener is het soms lastig om jezelf in balans te houden. Joke Benoot heeft het voor elkaar gekregen om thema's waar veel over wordt gesproken op de kaart te zetten en bespreekbaar te maken. Dit is een goede titel voor op de leeslijsten van middelbare scholen.

Meer recensies van Kelly