Een stoer boek

Kelly 16 juni 2019
Van uitgeverij Hamley Books mocht ik het boek Upgrade lezen. Dit boek is geschreven vanuit het perspectief van Rémi, een jongen van ongeveer 14 jaar. Rémi doet zijn naam eer aan: hij heeft geen vrienden en zijn ouders vooral zijn moeder, zien hem niet staan. Hij is dan ook niet heel gelukkig en zoekt vooral zijn steun bij zijn kat Azraël en in gamen.

Op een dag hoort hij een gesprek tussen zijn ouders en zijn oudere zus. Hierdoor wil Rémi zijn ouders confronteren met hun gedrag jegens hem, en waarom iedereen toch steeds zo geheimzinnig doet. Als hij besluit naar het werk van zijn ouders te gaan, hoort hij dat ze al weg zijn. Wat best gek is, want het zijn echte workaholics. Zij zijn namelijk biologen en verrichten veel onderzoek.

Als Rémi weer thuis komt, stort zijn wereld letterlijk in. Hij wordt op dat moment opgevangen door een mysterieuze man die hem een unieke kans biedt: meegaan naar een oort voor jongeren met speciale talenten waar hij opgeleid zal worden. Rémi heeft niets meer te verliezen en gaat met deze man mee. Maar, is dat oort wel zo veilig als wordt beweerd, en waarom behandelen de docenten Rémi zo anders als de rest van de studenten? En waarom kan hij ineens dingen waarvan hij niet wist dat hij ze kon?

Dit is echt een boek waarvan er meer mogen komen in de YA wereld: een spannend en interessant boek dat ook erg interessant is voor de (jongere) YA jongens. Geen verliefd gedoe, maar veel spanning en mysterie met een vleugje wetenschap. Er zijn niet veel YA boeken op de markt die ook voor jongens aantrekkelijk zijn, maar deze mag zeker op dat lijstje toegevoegd worden. Daarnaast was het ook voor mij als “oudere” en vrouwelijke YA lezer even iets anders.

De personages zijn erg leuk uitgewerkt. Emma is het meisje dat Rémi op zijn eerste dag ontmoet en met wie hij een vriendschappelijke band heeft. Daarnaast is er ook nog Jerome, een stoere jongen uit Frankrijk die graag gamed en waar Rémi indruk op wil maken. En dan heb je nog alle rare docenten en die ene knappe vrouwelijke docent. Het is alsof Rémi naar een normale school gaat met normale kinderen, maar niets is minder waar.

Voor een YA boek voor jongere lezers is de wereld en de wetenschap die benoemd wordt goed maar begrijpelijk uitgelegd. Een aantal termen zijn een beetje versimpeld, waardoor je dertienjarige boekenwurm niet steeds hoeft te vragen wat een woord nu precies betekend. Zo blijft het lezen ook leuk! Ikzelf moest er even aan wennen, maar na een tijdje merkte ik het niet meer.

Het verhaal zelf is spannend, maar soms is het voor mij ietwat onduidelijk. Er zijn natuurlijk wat geheimen en mysteries dat Rémi met zijn vrienden probeert te ontrafelen, alleen soms gaat het wat snel en onrealistisch. Een goed beveiligde school die wordt gehackt door eerstejaars studenten die er net een paar weken zijn…? Terwijl vijanden die hoog gestudeerd zijn niet door de beveiliging heen komen ondanks een aantal pogingen? Dat waren situaties die voor mij een beetje aan het verhaal afdeden en dit alles bij elkaar zorgden ervoor dat dit boek niet iets voor mij was. Ik kan dit boek wél aanraden aan de jongere YA lezers, die zullen dit boek vast wel heel tof vinden!

Het uiteindelijke mysterie was voor mij aan het einde nog niet helemaal duidelijk, dus ik ben benieuwd of dat er een deel twee komt.

Kortom: een tof boek vol spanning en mysterie, ideaal voor de (jongere) YA lezers, vooral voor de jongens onder ons.

Meer recensies van Kelly