Ik heb dit boek in een ruk uitgelezen. Je wordt het verhaal ingezogen en het laat je niet meer los. Hoewel je vanaf het begin al weet dat de hoofdpersoon haar kinderen nooit meer zal ontmoeten, ben je toch verrast en geraakt door het einde van het boek. Je gaat zo meeleven met de hoofdpersoon dat je telkens hoopt op een goede afloop.

Doordat het verhaal vanuit de Javaanse vrouw wordt vertelt, maakt het diepe indruk. Het taalgebruik past bij de hoofdpersoon, wat het verhaal geloofwaardig maakt en ervoor zorgt dat de hoofdpersoon volledig tot leven komt. De vele Javaanse woorden in het boek maken het lezen niet lastig. Vaak kun je aan de zinnen eromheen afleiden wat een woord betekent. Daarnaast brengen deze woorden het verhaal nog meer tot leven. Je waant je echt in Nederlands-Indië.

Ik vond het een heel leerzaam boek. Het belicht een voor mij minder bekende kant van het koloniale Nederlands-Indië, vanuit Javaans perspectief. Tijdens het lezen had ik het gevoel dat de schrijfster veel research heeft gedaan en de realiteit zo goed mogelijk heeft willen benaderen. Na het lezen van het boek, heb ik er nog lang over nagedacht. Ik had graag nog willen lezen hoe het de dochters is vergaan. Hoe zij naar de gebeurtenissen in hun jeugd kijken, of zij de keuze van hun moeder kunnen begrijpen, of ze een vermoeden hebben wie hun moeder is etc. Maar tegelijkertijd is dit een veel passender einde. De vragen die ik na afloop van het boek heb, hebben waarschijnlijk veel generaties met Indische roots in werkelijkheid.

Reacties op: Je waant je echt in Nederlands-Indië

Lichter dan ik - Dido Michielsen