Prachtig verhaal

Kim Bijlsma 10 december 2018
Ondanks dat ik vooral literaire en/of psychologische thrillers lees, maar toch altijd erg gefascineerd ben van oorlogsverhalen, was ik erg benieuwd naar dit boek. Ik was dus ook erg blij dat ik mee mocht buzzen met dit nieuwe boek van Diney Costeloe.

Het meisje zonder naam is een boek die je meteen meeneemt in het leven van Lisa Becker, een Duits meisje die vlucht voor de Tweede Wereld Oorlog. Voor haar veiligheid zet haar moeder haar op het Kindertransport naar Londen. Daar aangekomen is het echter al gauw duidelijk dan Lisa ook daar niet veilig is. Hoewel ze liefdevol opgevangen wordt door haar pleegouders, gaat het toch mis eens de bombardementen losgaan. Lisa belandt in het ziekenhuis en weet niet meer wie ze is en hoe ze heet.

Het boek is op een eenvoudige, maar fijn te lezen manier geschreven en je legt het boek niet zo gauw weg. Toch had de schrijfster wellicht iets meer diepgang kunnen toevoegen aan het verhaal en aan de personages. De problemen waar de personages mee te maken hebben worden ook wat te gemakkelijk opgelost en dat is soms niet helemaal realistisch.

Het meisje zonder naam is een prachtig verhaal over kinderen in de oorlog en drukt je even met de neus op het feit dat dit werkelijk gebeurd is (en nog gebeurt) over de hele wereld. Het boek is zeker een aanrader en ik denk dat het ook zeker geschikt is voor jeugdlezers!

Meer recensies van Kim Bijlsma