Het dagelijkse leven maar dan net even anders

Als je me over een paar jaar naar dit boek vraagt, zal ik waarschijnlijk zeggen: achteruitkijkspiegels die een andere werkelijkheid laten zien, gebroken glas, billboard modellen, iemand leren kennen door het bestuderen van vuilnis en braaksel, en vliegen. Dat waren de terugkerende thema's voor mij in de tien verhalen in Flowers of Mold.

Neem het dagelijks leven en gooi er iets onverwachts in en zie hoe ze reageren, welke oude trauma's weer opduiken en of ze in contact kunnen blijven met de werkelijkheid. Voor hen is de verandering van het lot het normale dagelijkse leven, voor de lezer brengt het een lach op zijn of haar gezicht "natuurlijk gebeurt er zoiets". Het is geloofwaardig, maar na een paar verhalen verwacht je dat er iets zal gebeuren en lig je op de uitkijk voor de terugkerende thema's die ik eerder noemde.

Mijn favoriete verhalen waren Nightmare en The woman next door. Beide verhalen verwerken de dunne lijn tussen werkelijkheid en droom op zo'n manier dat de hoofdpersonen beginnen te twijfelen aan hun greep op de werkelijkheid. Welke herinneringen zijn echt en welke niet? Dit speelt ook een rol in andere verhalen waar de achteruitkijkspiegel of het gescheurde glas een andere realiteit laat zien dan de hoofdpersoon als echt waarneemt.

Ook al vond ik niet elk verhaal even interessant, raad ik deze bundel toch aan omdat Ha Seong-nan tien unieke verhalen heeft geleverd die je uitdagen om ze te begrijpen en de onderliggende betekenis ervan te doorzien.

Meer recensies van Kimberly Ouwerkerk