Prachtig boek

Kimberly R. 10 augustus 2019 Hebban Team
Ofelia is een tienermeisje woonachtig in Spanje in de jaren '40. Na het overlijden van haar vader leert haar moeder een officier uit het leger kennen en raakt zij zwanger van zijn zoon. Ze verhuisd samen met Ofelia naar een afgelogen molen in het bos waar haar stiefvader zijn leger heeft gestationeerd. Haar moeder wordt echter ernstig ziek en de wrede stiefvader van Ofelia bekommert zich enkel om zijn ongeboren zoon.
Ofelia ontdekt in het bos een elfje, maar niet een zoals in de standaard sprookjes. Dit elfje neemt haar mee verder het bos in waar ze oog in oog komt met een Faun. Deze verteld haar een verhaal wat zo onwerkelijk is dat Ofelia niet weet of ze het wel kan geloven. Om het leven te krijgen wat ze wil, waar ze recht op heeft moet ze een aantal tests doorstaan. de vraag is alleen of ze dit wel allemaal aankan.

Dit boek gaat voor mij overduidelijk niet enkel om de inhoud. De cover van dit boek alleen al is werkelijk waar een meesterwerk. Al een reden op zich om het boek in je boekenkast te hebben staan. Maar dit is uiteraard niet voldoende om het ook een goed boek te maken.
Het is een boek gebaseerd op een film. Nog nooit eerder heb ik een boek op deze manier gelezen. Gelukkig voor mij had ik de film nog niet gezien waardoor er geen spoilers voor mij zouden zijn. Op deze manier was het mogelijk om het boek volledig in me op te nemen.

De schrijfwijze is erg apart. Het is niet altijd even verhalen, maar meer vertellend. Met korte zinnen die soms wat onsamenhangend zijn. Het boek wordt neergezet als een young adult, al voelt het op sommige punten qua schrijfwijze meer op een boek voor 12/13 jarigen. Al laat het onderwerp dat weer iets minder toe.
Het is een prachtig verhaal, waar ik me van kan voorstellen dat het op het scherm ook prachtig weergegeven wordt. Maar de grote kracht van dit boek zit hem toch echt in de illustraties en de wereld geschapen zoals del Toro het voor zich zag.

Meer recensies van Kimberly R.