Veelzijdig debuut

Kitty Bruggeman 28 februari 2020 Hebban Team
De rook die dondert is de sfeervolle debuutroman van meer dan 800 flinterdunne pagina’s van Namwali Serpell. Het verhaal speelt zich voor het overgrote deel af in Zambia en vertelt de geschiedenis van drie totaal verschillende families over drie generaties.

De hoofdrol in het verhaal is toch vooral weggelegd voor daadkrachtige en zeer vruchtbare vrouwen. Je maakt kennis met Agnes, een blinde vrouw uit Engeland, met Sibilla, een volledig behaarde vrouw uit Italië en Matha, een vrouw met een wiskundeknobbel uit Zambia. Zij staan aan het begin van het verhaal en volgen hun levens en daarna dat van hun kinderen en kleinkinderen. Langzaam vloeien deze levenslijnen samen en valt alles op zijn plek. Met een donderende knal!

Kenmerkend is de mooie schrijfstijl van Serpell. Betoverende zinnen en sprekende dialogen zorgen ervoor dat je door blijft lezen. Steeds weer komt er een verhaallijn bij met zijn eigen drama. Persoonlijk vond ik het allemaal een beetje te veel. Te veel thema’s en te veel verhaallijnen. Door de schrijfstijl is het me gelukt het boek uit te lezen. Het boek is opgedeeld in drie delen: De grootmoeders, De moeders en De Kinderen.

De rook die dondert is niet in een hokje te plaatsen. Het is niet alleen een roman, soms leest het als een thriller, soms als een sprookje en een andere keer is het filosofisch of zelfs grappig. Spreekt dit je aan en zoek je een lijvig boek om in te verdwijnen, dan is De rook die dondert een absolute aanrader.

Meer recensies van Kitty Bruggeman