Minder Spanning.

Kristel 16 februari 2020
RIP
AUTEUR:
Yrsa Sigurdardottir geboren 1963 en studeerde civiele techniek en behaalde in 1997 een Master of Sience. En werkt in het oosten van Ijsland als civiel ingenieur, en schreef hier al meerdere toppers van boeken o.a. DNA en Vortex zijn de voorgangers van RIP.
SAMENVATTING:
Stella een jonge tiener heeft een baantje in de bioscoop. Wanneer ze op een avond na de vertoningen alleen achterblijft in het gebouw wordt ze op brute wijze aangevallen en ontvoerd. De camera’s filmen hoe ze naar buiten wordt gesleept, maar de dader is onherkenbaar. Al haar vrienden ontvangen Snapchat filmpjes met de meest afschuwelijke dingen die haar worden aangedaan. Wanneer enkele dagen later haar dode lichaam wordt gevonden, is het gemerkt met het cijfer 2. Het is aan commissaris Huldar om deze zaak uit te zoeken en roept opnieuw de hulp in van Freya de kinderpsycholoog. Enkele dagen later wordt het lichaam van een jongen gevonden met het cijfer 3. Ze tasten in het donker en hebben geen idee wie de dader is en waar nr 1 is?
MIJN MENING:
RIP is het derde deel met Huldar en Freya, maar alhoewel er een rode draad loopt met beiden, zijn de boeken best afzonderlijk te lezen. Het tempo van DNA en Vortex lag naar mijn gevoel iets hoger, alsook de spanningsgraad. Niet dat het geen spannende elementen had, maar bij haar vorige boeken werden er toch meer aparte moordtechnieken toegepast en ijzingwekkende details verteld, en had gehoopt deze hier ook in terug te vinden. Er wordt wel een hekel punt aangehaald in dit boek, “pesten”, iets wat vernietigende gevolgen kan hebben voor het slachtoffer als voor de pestkop, ook met al die sociale media is jammer genoeg cyberpesten een plaag geworden van deze tijd. De auteur weet steeds je aandacht vast te houden en heeft een bijzonder aangename schrijfstijl. Je leeft mee met de hoofdpersonen en leert hun achtergrond beter kennen. Het verhaal wordt langzaam opgebouwd en er wordt stelselmatig naar een pakkend plot toegewerkt. Hoewel ik RIP iets minder vond, kijk ik vol belangstelling uit naar een vervolg.

Met dank aan TrhillZone en Uitgeverij Cargo voor het recensie exemplaar

Meer recensies van Kristel