kristofsjongers Hebban Recensent

Toen ik de Standaard Boekhandel binnenstapte op zoek naar een spannend boek om mijn vakantie-avonden mee te vullen, was ik eigenlijk op zoek naar HEX, de vorige pil van Olde Heuvelt. Dat werk van Nederlands’ jongste wonderkind werd overal zo fel bejubeld dat ik het wel een kans wilde geven. Jammer genoeg voor mij was er geen exemplaar van HEX meer op voorraad en wandelde ik naar huis met het lijvige Echo onder de arm.

Het verhaal neemt je meteen bij de kraag. De spanning is meteen te snijden, om na de inleiding een beetje vaart te minderen en de belangrijkste personages te introduceren. Er is de Nederlander Nick, de vleesgeworden perfectie en Sam, zijn minder sportieve en ietwat nichterige Amerikaanse levenspartner. Het verhaal wordt verteld in hoofdstukken waarin ze afwisselend aan het woord zijn.

Wat mij van meet af aan irriteerde (en het werd er niet beter op naarmate het verhaal vorderde), was het gratuit gebruik van de Engelse taal telkens Sam aan het woord was. De auteur dacht dit met een handigheidje op te lossen door Sam hier zelf op te laten wijzen als hij zichzelf voorstelt (‘get used to it’), maar dat helpt niet. Er wordt constant voor een Engels woord of zin geopteerd als het in het Nederlands ook zou kunnen. Ergerlijk. Een telefoon is áltijd een iPhone en een computer altijd een MacBook. Ook met de outdoormerken wordt kwistig aan creatief product placement gedaan (een hoofdlampje is altijd een petzl, enzovoort..).

Het verhaal zelf leest aanvankelijk vlotjes. Zeker het deel waarin Nick kond doet van zijn vreselijk uit de hand gelopen expeditie is erg fraai beschreven en spannend. Maar vanaf het moment dat Nick terug in Amsterdam rondloopt, gaat het compleet uit de bocht. Mijn suspension-of-disbelief-meter is regelmatig in het rood moeten gaan en het einde, wel, dat begrijp ik nog altijd niet helemaal.

Het boek is vaak spannend (je blijft wel lezen), maar helaas zelden goed geschreven. Sam is een ronduit irritant personage en iedereen die meespeelt mist diepgang. Gooi dat alles samen, gecombineerd met een joekel van een anticlimax en je begrijpt waarom ik me op het einde toch wat bekocht voelde.

Reacties op: Een beetje bekocht.

Echo - Thomas Olde Heuvelt
? Bestel dit boek bij Libris.nl Bestel het boek vanaf € 18,99 Bestel het e-book € 12,99