Recensie van het boek Dolen
Auteur: Alex Kirchner
Het verhaal:
Het is een verhaal geschreven in de ik vorm.
Hoofdpersoon is Roy van Zanten. Een jongeman die zich na de vroege dood van zijn vader moeilijk kan hechten of settelen in het leven.
Die als een relatie te serieus wordt besluit te verhuizen naar Spanje.
Daar de taal leert op een taalcursus. Deze betaalt met het doen van werk en klusjes.
Van daaruit besluit op wereldreis te gaan. Om zichzelf te leren begrijpen maar ook om de wereld te zien en te ontdekken. Rode draad in het verhaal is als hij in Spanje verliefd wordt op de Française Michelle. Met haar naar IJsland vertrekt en daar met haar verloofd en samen gaat wonen. Later trouwen ze. Gaan ze op huwelijksreis over het hele eiland.
Roy werkt in IJsland op vissersboten en is vaak langdurig de zee op.
Dan raakt Michelle zwanger van Roy. Na een turbulente zwangerschap krijgen ze een dochter Kristina.
Het huwelijk loopt op de klippen omdat Michelle een zeer duistere kant heeft waar Roy niet tegenop kan. Michelle gaat met hun dochter in Frankrijk wonen.
Roy zoekt haar zo vaak mogelijk op. Roy heeft een liefdevolle band met zijn dochter. Zijn ex Michelle kan hem niet luchten of zien en maakt hem het leven zuur met haar woede aanvallen.
Tijdens zijn wereldreis belt hij vaak maar de telefoon wordt nooit opgenomen. Pas als het Michelle uitkomt. Best eng en frustrerend.
Roy vertrekt na de dood van zijn moeder op wereldreis naar Zuid Amerika, Noord Amerika, Azië en later opnieuw Zuid Amerika.
Dit kan hij mede doen door de erfenis die zijn moeder hem na liet. Maar Roy schrikt er ook niet voor terug om in alle landen die hij aandoet te werken voor zijn geld. Gelijk een mooie manier om de bevolking beter te leren kennen.
Hij leert de landen en de gebruiken en de taal kennen. Hij stort zich volop in het nachtleven compleet met drank en drugs.
Hij houdt een reisblog bij op een site waardoor zijn familie en vrienden kunnen lezen naar welke landen hij reist en wat hij allemaal beleefd.
Mijn mening:
Het is een heftig en rauw boek.
Maar het is ook een mooi en liefdevol boek.
Heftig en rauw door de vroege plotselinge dood van zijn vader en Roy zijn innerlijke pijn en worsteling daarmee.
De intensiteit van zijn liefdesleven en hoe hij zich letterlijk vastklampt aan zijn vrouw Michelle en hun dochter Kristina. Hoe hij voor zijn dochter door het vuur gaat. De liefdevolle vader die hij voor haar is. Verdrietig om te lezen dat hij zich schaamt dat het huwelijk op de klippen loopt. Dat hij niet de permanente vader is. Terwijl hij er niet zelf schuldig aan is. Soms wilde ik zijn ex zelf wel wat aandoen.
Mooi al die beschrijvingen van de landen die hij bezoekt. Zo beeldend geschreven dat je er zelf bent.
Geweldig om diverse talen ook een beetje op te pakken door dit boek. Maar je voelt ook Roys pijn en zijn worstelingen.
De vele seks avonturen met drank en drugs die hem voor even een bink maken maar hem later als hij nuchter is weer keihard naar zijn nare gevoelens terug werpen.
Je krijgt sympathie voor de hardwerkende eerlijke super vriendelijke gemakkelijk contact makende sociale Roy en wilt hem letterlijk behoeden voor het gevaar wat hij steeds sneller tegemoet treedt.
Alleen een mening vormen over de vele tot in details beschreven nachtelijke seks escapades met middelengebruik dat doet dit boek te kort.
Je ziet door Roys ogen stukken wereld die je nog niet eerder kende.
Hij laat je kennis maken met alle lagen van de bevolking in die landen. Hij is oprecht in zijn eigen mening over de landen die hij bezoekt. Maar laat de eigen mening van de lezer ook in zijn waarde.
Het is een verhaal over vriendschappen met andere reizigers voor het leven. Roys aversie tegen het gevestigde leven in Nederland. Zijn zoektocht naar geluk, vrede en rust in zichzelf. De band en het contact met zijn dochter in ere houden. Zo lief omschreven.
Ik vond het een mooi boek om te lezen. Wat vlot door leest en nooit verveelt. Wat erg beeldend beschreven is. Wat naast veel verdriet, heftigheid ook veel humor, warmte, liefde en avontuur bevat.
Super dat er een leeftijdswaarschuwing op het boek staat. Dan kunnen heel jonge lezers niet met alle heftigheid in dit boek geconfronteerd worden.
Ik kijk heel erg uit naar Dolen deel 2.
Hopelijk mag ik dan opnieuw een gelukkige winnares zijn en opnieuw een recensie schrijven.
Ik geef het boek 4 sterren.

Reacties op: Dolen

Dolen - Alex Kirchner