De escaperoom

Lander 02 november 2019
“Welkom in de escaperoom. Jullie doel is eenvoudig. Er levend uitkomen.”
Deze woorden doen vermoeden dat het niet over een doorsnee escaperoom gaat, maar dat er veel meer aan de hand is.

De escaperoom is een lugubere thriller over misleiding en wraak. Voor de Australische Megan Goldin is dit haar tweede boek en het is meteen een internationale bestseller. De thriller werd in het Nederlands vertaald en verscheen in 2019. In haar thuisstad Melbourne schreef ze in 2017 haar eerste psychologische thriller. Voordien werkte ze als buitenlandcorrespondent voor ABC en Reuters in Azië en het Midden-Oosten. Daarnaast was ze ook oorlogsverslaggever in internationaal terrorisme.
Het verhaal volgt de afgestudeerde Sara Hall die haar droomjob verovert bij Stanhope and Sons op Wall Street. Samen met Vincent, Sam, Jules, Silvie en Lucy vormt ze een topteam. In hun zoektocht naar de beste deals voor hun cliënten staan hun meedogenloze ambities steeds voorop. Na de dood van twee teamleden lopen ze enkele belangrijke deals mis en onderlinge spanningen steken de kop op. Bovendien dreigen ontslagen. De vier overgebleven teamleden worden op vrijdagavond op een vergadering verwacht in een verlaten kantoorgebouw. Met tegenzin stappen ze in de lift die daarenboven vast komt te zitten. Het blijkt geen gewone lift te zijn, maar een escaperoom. Naarmate de tijd verstrijkt en blijkt dat ontsnappen niet mogelijk is, wordt de sfeer grimmig. Er ontstaat wrevel en beschuldigingen blijven niet uit. Het begin van een vreselijke nachtmerrie. Megan Goldin schrijft de escaperoom vanuit twee verschillende invalshoeken. Enerzijds worden de ontwikkelingen in de lift en het leven van elk van de vier collega’s beschreven. Anderzijds wordt het leven van Sara Hall beschreven vanaf haar sollicitatie bij de befaamde investeringsbank en de grote invloed ervan op haar leven.
Megan Goldin heeft een spannend verhaal geschreven dat zich afspeelt in een hedendaagse setting, een escaperoom. Door cryptische aanwijzingen op te lossen moeten vier collega’s zich zien te bevrijden. Hun zoektocht naar oplossingen, het effect van de claustrofobische lift en het groeiende wantrouwen wordt in heldere taal weergegeven. Een duidelijke omschrijving van de strakke deadlines en quasi onrealistische verwachtingen aan het personeel schetsen een goed beeld van de veeleisende investeringsbank.
Korte hoofdstukken wisselen elkaar in snel tempo af. Ze brengen je afwisselend op de hoogte van het gebeuren in de lift en het leven van Sara Hall. Hierdoor is het geheel vlot te lezen en is de verleiding om nog een hoofdstuk te lezen groot.
Het verhaal blijft verrassend en spannend doordat de verschillende personages om de beurt diepgaander beschreven worden. Hierdoor krijg je meer informatie over hun persoonlijke situatie en hun rol in het bedrijf waardoor je je betrokken voelt. Bovendien heeft de verhaallijn van Sara enkele interessante wendingen die je nieuwsgierigheid prikkelen en de spanning doen toenemen. Het is knap hoe de schrijfster de twee verhaallijnen beetje bij beetje in elkaar laat vloeien met een onverwachte apotheose.

Megan Goldin is erin geslaagd om mij een boek voor te schotelen dat ik zonder al te veel moeite gelezen heb. Dat is een unicum.