Laura Hebban Recensent

Sanne Kanis heeft ruim twaalf jaar op strategische posities bij beursgenoteerde technologiebedrijven gewerkt. Ze raakte gefascineerd door de ambitieuze, maar pretentieuze cultuur van de techwereld, en schreef er een boek over dat deels is gebaseerd op haar eigen ervaringen. De bubbel is haar debuutroman. Thans adviseert ze internationale tech start-ups en scale-ups omtrent strategie en marketing.

In De bubbel begint Anna vol ambitie aan haar nieuwe functie als marketingmanager bij de snelgroeiende techstart-up ImageBuilders in Londen. Anna laat zich in eerste instantie overdonderen door de luxe en snelheid van de techwereld en wordt uiteindelijk meegesleurd in de bedrijfscultuur van ImageBuilders, die wordt gekenmerkt door zelfontwikkeling, uiterlijk vertoon en targets. Al gauw blijkt haar leven als ImageBuildie niet alleen maar leuk te zijn. Haar ethische grenzen rekken steeds verder op totdat ze op een gegeven moment wordt gedwongen om na te denken over de houdbaarheid van haar baan.

De bubbel is een vermakelijk, herkenbaar en actueel verhaal, waarmee op treffende wijze de bedrijfscultuur en het gebrek aan ethiek binnen techbedrijven wordt aangekaart. Kanis heeft een toegankelijke en anekdotische schrijfstijl, waarbij modewoorden, Engelse termen en afkortingen de lezer om de oren vliegen. Het boek mist helaas wat diepgang, de personages doen wat stereotiep aan en allerlei thema's en onderwerpen worden kort aangestipt, maar niet nader uitgewerkt. De snelheid van het verhaal en het gebrek aan diepgang passen daarentegen opvallend goed bij de in het verhaal omschreven bedrijfscultuur.

Reacties op: Ethiek op de werkvloer

De bubbel - Sanne Kanis