Laura Hebban Recensent

Kate Simants behaalde in 2015 de shortlist van de CWA Debut Dagger Awards en debuteerde vervolgens in 2019 met de psychologische thriller Lock me in.

Lock me in gaat over Ellie, die lijdt aan een dissociatieve identiteitsstoornis. Tijdens haar slaap neemt haar alter ego, Siggy, de controle over en laat haar dingen doen waarvan ze zich de volgende dag niets meer herinnert. Haar nachtelijke avonturen lopen steeds verder uit de hand, waardoor Ellie's moeder zich genoodzaakt ziet om Ellie 's nachts in haar slaapkamer op te sluiten. Op een ochtend wordt Ellie wakker en merkt ze dat haar slaapkamerdeur van binnen is opengebroken. Ellie heeft allerlei verwondingen, is besmeurd met modder en kan zich niets herinneren van die nacht. Als ze later hoort dat haar vriend, Matt, vermist is, begint ze te vermoeden dat zij er wellicht iets mee te maken heeft. Wat is er precies gebeurd?

Het verhaal wordt afwisselend verteld vanuit twee perspectieven; dat van Ellie en dat van Benjamin Mae, de politieagent die onderzoek doet naar de vermissing van Matt. De personages van Ellie en Benjamin Mae zijn sterk en realistisch neergezet. Naast voornoemde perspectiefwisselingen zijn er een aantal transcripts ingevoegd van Ellie's gesprekken met een psychotherapeut, die erg interessant zijn om te lezen en meer inzicht geven in Ellie's stoornis. De spanningsboog is strak gespannen en de spanning blijft continue aanwezig.

Naast de hoofdverhaallijn, die van de vermissing van Matt en Ellie's mogelijke betrokkenheid daarbij, zijn er een aantal nevenverhaallijnen. Deze verhaallijnen zijn boeiend en passen logisch in het verhaal. Ook de wisseling tussen de verhaallijnen is goed getimed, waardoor de verhaallijnen regelmatig met een cliffhanger eindigen. Gedurende het hele verhaal is een zekere (psychologische) spanning aanwezig die de lezer in zijn greep houdt en Simants weet de lezer meerdere malen te verrassen met plotwendingen. De thema's die in het verhaal aan bod komen, zoals de ouder-kindverhouding, zorgen voor diepgang. Dit alles tezamen maakt Lock me in tot een sterk en origineel thrillerdebuut.

Reacties op: Origineel en pakkend debuut

Lock me in - Kate Simants