Dappere Dicuka

Laura19907 30 oktober 2019
Edith is 16 jaar oud als ze met haar familie naar Auschwitz wordt gestuurd. Op een dag moet ze dansen voor de Engel des doods, Mengele. Door Edith's dapperheid overleven zij en haar zusje Magda de oorlog. Haar ouders niet.
In de keuze doet Edith haar verhaal over de oorlogsjaren, maar ook hiervoor en haar leven die ze opbouwde na deze verschrikkelijke jaren.

Allereerst moet ik zeggen dat ik het dapper boek vind. Als je leest wat Edith allemaal heeft meegemaakt en hoeveel geluk dat ze heeft gehad ondanks sommige acties die ze in het kamp heeft gedaan. De doden artsen die ze heeft doorstaan.
Dit niet alleen, maar ook nadat ze haar vrijheid weer heeft, moet Edith bepaalde keuzes maken, die belangrijk zijn voor haar toekomst.
Erg inspirerend om te lezen, maar ook erg ontroerend.

Enig minpunt vind ik dat heel af en toe, het boek wat laten 'in de bladzijden' wat langdradig kan worden of ineens een enorme tijdsprong gemaakt wordt. Zo heb je in tig bladzijden maar een tijdspeling van een paar weken en dan ineens van 15 jaar.
Verder heb ik het boek eigenlijk met alle emoties gelezen, een glimlach, ontzetting, verdriet, ontroering maar ook verbijstering.
4 sterren voor de keuze van Edith Eva Eger

Meer recensies van Laura19907