Stad van Meisjes

Laura19907 25 augustus 2019
1940: Vivian Morris heeft het eerste jaar van de universiteit niet gehaald en daarom sturen haar ouders haar weg naar New York. Als 19 jarige trekt ze in bij haar tante Peg in het Lily Playhouse. Vivian voelt zich hier meteen thuis en aangezien ze goed, zeg maar geweldig, om kan gaan met naald en draad, wordt ze de kleermaakster van het theater en komt zo in de wereld van acteurs en showgirls. Ze geniet echt van haar leven totdat een schandaal haar leven op haar kop zet.

Wat was ik blij dat ik mee mocht doen met de #hebbanbuzz. Het boek liet even op zich wachten, maar het was toch wel het wachten waard.
Zodra je het pakketje opent heb je een heerlijk dik boek in handen met een prachtige kaft, een mooie blauwgroene ondergrond met de welbekend veertjes van de jaren 40 in het paarsroze.
Het lokt je meteen om het boek open te slaan en te gaan lezen en dat was dus wat ik deed.

Als je begint in het boek wil je het liefst lezen en nog een lezen. Het begint met Vivians in Clinton die naar New York gestuurd wordt en daar van plattelandsmeisje een sex, alcohol en rock en roll meisje wordt.
Ze komt overal mee in aanraking en dit wordt lekker luchtig en met de nodige humor omschreven. Het deed mij denken aan Shopaholic van Sophie Kinsella en was dus echt genieten.
In het begin worden wel erg veel personages geïntroduceerd en sommige stukjes waren iets te uitgebreid beschreven, denk aan hoe oom Billy er uit zag, dat nam voor mij soms even de vaart uit het verhaal

En dan na bijna op de helft te zijn komt het schandaal (later dan wat ik had verwacht)...
Hierna slaat het leven van Vivian totaal om en ook Vivian veranderd.
Wat misschien ook meespeelt is dat de oorlog ook in deze tijd uitbreekt en vind dat beide situaties Vivian van meisje naar volwassen vrouw veranderd, de gedachten die je leest, die nieuwe relaties die in haar leven komen zijn niet meer vluchtig maar standvastig.
Eigenlijk bestaat het boek dus uit 2 delen, voor en na het schandaal.
Maar wat heb ik van beide genoten.
De ontwikkeling is prachtig om te lezen en wat is het boek goed opgebouwd.
Toen ik de laatste bladzijde omsloeg nam ik toch wel met een beetje pijn in hart afscheid van Vivian en haar leven en vond het jammer dat ik niet meer kon genieten van het kijkje in haar leven

Erg knap gedaan van Elizabeth Gilbert om na een best aantal bladzijdes, 521, dit gevoel aan de lezer te kunnen geven.
Van mij krijgt het boek 5 sterren, met de genoemd minpuntjes ( veel personages in het begin, soms te uitgebreid beschreven wat de vaart uit het verhaal haalt) eigenlijk 4,5 maar rond het toch af naar boven, omdat 4 sterren het boek net te kort doet.

Prachtig boek van Elizabeth Gilbert die je een kijkje geeft het leven van een rock en roll meisje die uitgroeit tot een volwassen vrouw die je wat te graag omarmt.
Een aanrader om te lezen en ik weet zeker dat menig lezer van het boek geniet.

Meer recensies van Laura19907