Aanrader!

lauraleest_be 16 september 2021
Verhaallijn: Verpleegster Maud werkt op de intensive care afdeling waar er zeven weken geleden een onbekende man werd binnengebracht die nu in coma ligt. De man werd voor dood achtergelaten en werkelijk niemand weet wie hij is. De rechercheur die de zaak behandeld doet een laatste oproep in Opsporing verzocht in de hoop een tip te ontvangen met info over de man. Al snel meldt er zich een vrouw aan die denkt meer te weten over de man, maar vooraleer ze kan getuigen wordt ze vermoord. Tegelijkertijd werft de intensive care een nieuwe verpleegster aan die nogal mysterieus is en niet veel prijsgeeft. Sinds haar komst gebeuren er steeds meer onverklaarbare dingen, vooral met de onbekende man. Wie is de mysterieuze verpleegster en waarom heeft ze het gemunt op de onbekende man?

Na Tweestrijd gelezen te hebben van Linda Jansma die tot één van mijn favorieten behoort mocht haar nieuwste boek natuurlijk ook niet ontbreken aan mijn verzameling. Slaap maar zacht start met een nogal mysterieuze proloog die pas te verklaren valt als je het boek uit hebt en de proloog nog eens opnieuw leest. Het leuke aan dit boek is dat het opgedeeld is in weekdagen die de verschillende nachtdiensten weergeven op de intensive care waardoor je het hele verhaal goed kan plaatsen op een timeline. De verschillende perspectieven en verhaallijnen zorgen voor een leuke afwisseling en houden het verhaal goed op dreef, samen met de goed uitgewerkte personages en omgevingen. Aangezien er verschillende verhaallijnen aan bod komen is er ook een handjevol aan plotwendingen waarin je vaak van in het ene avontuur in de andere valt, de ene al iets voorspelbaarder dan de ander maar dankzij de vlotte schrijfstijl kan je niet wachten om alle puzzelstukjes samen te kunnen leggen. Het ultieme plot is geen grote verrassing omdat er geleidelijk aan naartoe gewerkt wordt. Toch verliep het verhaal niet helemaal zoals gedacht, het zinnetje ”Als je wakker wordt, begint je nachtmerrie” op de cover vind ik nogal misleidend. Dus bij deze heeft het verhaal me zeker verrast en heeft Linda Jansma er weer een plaatje van gemaakt. Beslist een aanrader!

Meer recensies van lauraleest_be