Het perfecte recept voor een steengoede roman

De opbouw van dit verhaal is werkelijk subliem, chronologisch en tegelijk omgekeerd chronologisch. Schulman zet twee verhaallijnen tegelijk op, het heden en verleden. 'De overlevenden' speelt zich af in Zweden en doet de familiegeschiedenis van 3 broers Nils, Pierre en Benjamin uit de doeken. Na de dood van hun moeder keren ze samen terug naar het vakantiehuisje.

Het verhaal bouwt vlot op, de personages komen stuk voor stuk goed tot hun recht en het einde stelt niet teleur, het perfecte recept voor een goede roman. Wat mij daarnaast ook heel erg aansprak is dat ik eerst met een ander paar ogen naar de ouders keek en ik op het einde een 'it-all-makes-sense-now-gevoel' had, mooi als een verhaal je zo kan meenemen. Schulman heeft geen 500+ pagina's nodig om je omver te blazen.

Dit boek kruipt onder je huid, je weet gewoon dat er iets te gebeuren staat en dit zorgt ervoor dat je enkel wil verder lezen om te ontdekken wat precies, het slot stelt niet teleur. Deze roman is het lezen waard en verdient een plaats in de kast van iedere romanliefhebber.

Meer recensies van Laurenbetweenthelines