Een huwelijk verstoord door vroegere liefdes

laurenslintermans 04 november 2019
Een huwelijk verstoord door vroegere liefdes.

Moord uit wraak, dat is waar het boek om draait. Niet wraak van één persoon, maar van een groepje ongelukkig getrouwde vrouwen. Het motief van de moorden moet hoofdrolspeler Van In achterhalen. Hij is de inspecteur die na een moord, zonder sporen van de dader, de feiten moet bewijzen.

Na de opdracht gekregen te hebben een thriller te lezen, ging ik zonder enige voorkennis op zoek naar een goed boek in de bib. Een reeks van de boeken van Pieter Aspe, wiens naam me bekend voorviel, sprak me aan. De overtuiging om het te nemen kwam er na het lezen een citaat van actualiteitenmagazine Knack: ‘Aspe blijft een ongelooflijk natuurtalent die zowel slapstick als ironie en kolder kan mengen met sérieux en sarcasme.’ Daarop aanvullend vind ik het aantrekkelijk dat hij actualiteit in het boek een plaats geeft, thema’s zoals homoseksualiteit komen vaak aan bod. Ongeluksgetal 13, dat ook de titel van het boek is, sprak me aan. Een antwoord op de vraag wat het nummer te maken kon hebben met een misdaadroman was niet direct te vinden. De achterflap verklapte het geheimzinnige thema: haat van de vroegere liefdes van inspecteur Van In.

Een korte voorkennis na het lezen van de eerste bladzijden volstaat om het hoofdpersonages leven te kunnen schatten. Een niet al te kuis man, vaak terug te vinden in café L’estaminet die zijn leven op orde wil stellen met een huwelijk. De voorbereiding van het huwelijk verloopt nochtans niet foutloos. Na de moord op Wim Raes, de naam die althans op zijn bankkaart stond, heeft Van In meer werk dan gedacht. Hij komt voor een raadsel te staan wanneer hij op bezoek gaat bij de vrouw van Raes en haar man plotseling springlevend binnenwandelt. Niet zo lang daarna wordt het lichaam van de echte Raes ook teruggevonden. Het leven van Van In wordt helemaal overhoopgehaald wanneer hij erachter komt dat de moorden in verband liggen met zijn vroegere liefdes.

De dertiende misdadigersroman zit vol met actie. Op elke bladzijde vind je wel een bezigheid terug, wat ervoor zorgt dat het een interessant boek is en je je er nooit bij verveeld. Toch is het boek niet altijd even spannend om te lezen. Aspe schrijft namelijk vanuit een alwetende verteller, wat maakt dat de lezer meer weet dan het hoofdpersonage. De spanning is dus minder omdat je soms al weet wat er gaat komen of wat er gebeurd is. Het begin van het boek is dan weer niet altijd even duidelijk. Pieter Aspe beschrijft zijn personages uitzonderlijk gedetailleerd wat je aan de ene kant een heel brede kijk geeft in het verhaal, maar aan de andere kant een onduidelijke structuur biedt om te lezen. Daarnaast vind ik het aantrekkelijk dat hij actualiteit in het boek een plaats geeft, thema’s zoals homoseksualiteit komen vaak aan bod. Als je naar de taal kijkt zou het boek perfect bij een jongvolwassen passen. Toch is de doelgroep van Aspe heel breed. Het is een ontspannend boek, wat maakt dat iedereen het kan lezen.
Als misdaad en detectiveverhalen je aanspreken raad ik dit boek zeker aan. De rest van de reeks van thrillers van Aspe lijken me ook leuk, zeker als deze hetzelfde type als ‘13’ zijn.